Franchisenemers krijgen keuze tussen Burger King en Quick | RetailDetail

Franchisenemers krijgen keuze tussen Burger King en Quick

Franchisenemers krijgen keuze tussen Burger King en Quick

Burger Brands Belgium (BBB), het bedrijf boven Quick en Burger King in ons land en Luxemburg, heeft de franchisenemers ingelicht over zijn concrete plannen. Beide ketens zullen naast elkaar blijven bestaan, en de franchisenemers mogen kiezen.

Ambitieuze plannen

Burger Brands Belgium heeft vandaag 92 Quick-vestigingen in België en nog 9 in het Groothertogdom, maar wil “binnen dit en vijf jaar meer dan 120 Quick en Burger King restaurants uitbaten in België en Luxemburg”. Dat zegt topman Kevin Derycke in de Franstalige zakenkrant L’Echo. Derycke mikt op een evenwichtige spreiding: dus een zestigtal voor elk enseigne. Het is alleszins de bedoeling dat de eerste vijf tot zeven Burger Kings nog dit jaar de deuren openen.

 

“Het is aan de franchisenemer om het enseigne te kiezen dat hij in de toekomst wil runnen, maar wij gaan blijven investeren in Quick. Binnenkort lanceren we trouwens een nieuwe communicatiecampagne”, aldus nog de CEO.

 

Rekenmachientjes bovenhalen

Bij die keuze zal flink wat rekenwerk komen kijken, want elk enseigne hanteert andere financiële voorwaarden. Die kregen de franchisenemers intussen te horen en te zien: “Er zijn pro’s en contra’s”, zo vertelt een franchisenemer ‑ die anoniem wou blijven ‑ aan L’Echo. Zo zou een Burger King “gemiddeld een omzet van 4,5 miljoen euro genereren, hetzij ruim het dubbele van een Quick. Maar organisatorisch is er wel meer personeel voor nodig”, zegt de man.

 

De royalties voor de uitbating van een Burger King liggen ook hoger: in een grootteorde van 8% van de omzet bij Burger King, tegenover zo’n 5% bij Quick. Ook inzake vastgoed is Burger King duurder: Quick-franchisenemers betalen 12% van hun omzet als huur, voor Burger King-franchisenemers wordt dat 13%. “Maar ze hebben ons wel gezegd dat de Burger King-franchisenemers minder moeten bijdragen voor de marketing”, klinkt het nog in de zakenkrant. Bij Quick gaat het om 5,25% van de omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.