Franchisenemers zullen Quick België niet overnemen | RetailDetail

Franchisenemers zullen Quick België niet overnemen

Franchisenemers zullen Quick België niet overnemen

Het bod op de merknaam Quick in België, uitgebracht door een groep die 69 van de 75 Belgische hamburgerrestaurants onder franchise vertegenwoordigt, is van tafel geveegd. De enige nog overblijvende kandidaat-overnemers zijn puur financiële spelers.

 

Merknaam 120 à 160 miljoen waard

De franchisenemers hadden een verbond gesloten met een Luxemburgs beleggingsfonds en hadden ook de steun van meerdere banken. Hun bod werd echter als te laag beschouwd door Groupe Bertrand, zo vernamen de kranten L’Echo en Le Soir.

 

De Franse Groupe Bertrand kocht Quick vorig jaar over van het Qualium-fonds met als doel de Franse restaurants om te vormen tot vestigingen van Burger King. De Fransen zetten de Belgische restaurants in de etalage. Die zijn goed voor een omzet van 200 miljoen euro. De waarde van het merk wordt geraamd op 120 à 160 miljoen euro.

 

Quick verdwijnt, Burger King verschijnt?

De enige kandidaten die nu nog in de running zijn om het Belgische merk in handen te krijgen, zijn verschillende beleggingsfondsen. Welke plannen zij hebben met Quick, is onduidelijk.

 

De franchisenemers zijn er alvast niet gerust op: zij hadden net een bod uitgebracht om te vermijden dat de merknaam Quick uit het straatbeeld zou verdwijnen en zou worden vervangen door de Amerikaanse tegenhanger Burger King. Toch onderstrepen ze open te staan voor “een partnerschap met de toekomstige koper” maar dan wel “met behoud van de merknaam in België”.

 

Al lijkt die kans flink te slinken, aldus Le Soir. Ook in het Groothertogdom Luxemburg onderhandelt Groupe Bertrand namelijk exclusief met een kandidaat-overnemer die de negen Quick-vestigingen onder Burger King-vlag wil laten varen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.