Franchisers AH willen schadeclaim afhandelen voor fusie | RetailDetail

Franchisers AH willen schadeclaim afhandelen voor fusie

Franchisers AH willen schadeclaim afhandelen voor fusie

Een groep franchisenemers van Albert Heijn die al een tijd strijden met het moederbedrijf rond een claim van 200 miljoen euro, zien de nakende fusie met Delhaize als het ideale moment om die zaak op te lossen.

Onterechte kosten

De franchisenemers hopen dat Ahold het geld voor de claim reserveert nog voor de fusie is afgerond, zodat ze daarna met een schone lei kunnen beginnen. Zo moet het bedrijf de claim en bijbehorende rechtszaken niet blijven meeslepen.


Begin dit jaar stapte de franchisevereniging van Ahold naar de rechter namens 239 supermarktuitbaters, die samen meer dan 200 miljoen euro eisen. Het gaat daarbij over onterechte kosten die werden aangerekend en bulkkortingen die niet met de ondernemers zouden zijn verrekend. In een poging om de kosten zelf te verhalen, wilden de ondernemers vorig jaar zelfs 15 procent van hun rekening aan Albert Heijn niet betalen.


"We hopen er snel uit te komen met Albert Heijn", zegt supermarktondernemer Frits van der Heide, voorzitter van de vereniging, aan het AD. "Over 2 weken zitten we met elkaar om tafel om te worden bijgepraat over de fusie. Dan zal ook onze claim ongetwijfeld ter sprake komen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.