Franchisers Bakker Bart opnieuw boos | RetailDetail

Franchisers Bakker Bart opnieuw boos

Franchisers Bakker Bart opnieuw boos

Franchisers van Bakker Bart liggen opnieuw in de clinch met het hoofdkantoor. De woede richt zich deze keer op het feit dat concurrerende bakkers goedkoper beleverd krijgen dan de eigen franchisers.

Lagere tarieven in groothandel

Dat wordt alleszins beweerd tijdens een uitzending van het televisieprogramma Zembla. De deegfabriek van Bart's Retail levert via groothandel Beko ook aan niet-franchisers, maar zou dat doen tegen lagere tarieven. "Ik betaal veel geld voor het concept en dan zie ik mijn eigen broodjes bij de concurrent in de winkel liggen", zegt ex-Bakker Bart-ondernemer Wim Löbker tijdens de uitzending.

 

Volgens berekeningen hebben de winkeliers in de afgelopen jaren in totaal ongeveer 25 miljoen euro meer betaald dan andere afnemers. De franchisers zijn dan ook van mening dat ze via hun eigen moederbedrijf vals worden beconcurreerd. Al sinds afgelopen zomer is er overleg over dit onderwerp, maar nog zonder succes.

 

Het is een nieuw hoofdstuk in een conflict tussen hoofdkantoor en franchisers dat al sinds 2007 loopt: het conflict komt bovenop de ruzie over de andere tarieven die franchisers betalen. Ook over de huurprijzen van de winkelpanden liggen ondernemers en organisatie met elkaar in de clinch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.