Franchisers Bakker Bart trekken naar rechtbank | RetailDetail

Franchisers Bakker Bart trekken naar rechtbank

Franchisers Bakker Bart trekken naar rechtbank

De gesprekken tussen de franchisers van Bakker Bart en het moederbedrijf, Bart's Retail, lijken helemaal te zijn spaak gelopen. Omdat er nog steeds geen akkoord gevonden is, trekken de franchisers naar de rechter.

Te hoge huur

Het hele geschil tussen beide partijen draait om de huursom die de franchisers moeten afdragen aan het moederbedrijf. Die huursom is normaal een vast percentage van hun omzet, waar dan onder andere de huur voor het filiaal van wordt betaald.


In 2008 werd bij Bakker Bart dat bedrag echter vastgesteld voor tien jaar, waardoor het niet meer afhankelijk is van fluctueringen in de omzet. 2008 was een topjaar voor Bakker Bart met recordwinsten en –omzetten. Sindsdien zien de franchisers echter de omzetten teruglopen.

 

"Glashard vasthouden aan eigen koers"

Door die teruglopende omzetten wordt de vastgestelde prijs meer en meer aanzien als een hele zware last, daarom werden er gesprekken aangeknoopt met de directie van Bart's Retail. Die zijn nu stopgezet en de franchisers hebben daarop besloten om naar de rechter te trekken.

 

"Aan de ene kant wordt de schijn opgehouden dat middels constructief overleg naar oplossingen wordt gezocht, terwijl men feitelijk glashard blijft vasthouden aan de eigen koers", vertelt John Gerressen, voorzitter van Bart's Franchise Vereniging in De Financiële Telegraaf.

 

Bert Bagboer, de directeur van Bakker Bart, ziet het allemaal een tikkeltje anders: Wij als directie kunnen ons vinden in de grootste delen van het plan", stelt hij in De Financiële Telegraaf. "Als het water tot aan de lippen stijgt, schakelen we snel, maar sommige dingen moeten wel gewoon kunnen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.