Franchisesupermarkten verliezen marktaandeel | RetailDetail

Franchisesupermarkten verliezen marktaandeel

Franchisesupermarkten verliezen marktaandeel

Zelfstandige supermarktondernemers die via een franchiseconstructie zijn aangesloten bij een grotere formule verliezen marktaandeel.

Discounters en online concurrentie

Enkele honderden supermarktondernemers die aangesloten zijn bij financieel retailspecialist Marshoek, boekten in 2013 1,1 procent omzet. Dat is 1,3 procent minder dan de inflatie. Dat schrijft Het Financieele Dagblad na een presentatie over de jaarlijkse 'benchmark' van de financiele specialist voor zelfstandige ondernemers. 

 

Er lekt een deel van de omzet weg naar webshops, maar vooral discountketens winnen terrein. Komende jaren zal tien tot vijftien procent van de totale voedingsomzet via online winkels worden verkocht. Op dit moment is dat percentage naar schatting twee procent. "Dit vraagt om kostenbeheersing. En omarm de technologische vooruitgang, door bijvoorbeeld in automatische bestelsystemen te investeren en in zelfscanapparatuur", adviseert Marco Mulder, manager bedrijfseconomische advisering bij Marshoek.

 

De specialist zegt dat retailers de "nieuwe realiteit moeten accepteren". Het zou niet meer vanzelfsprekend zijn dat franchisers de inflatie kunnen bijbenen. Jarenlang presteerde deze groep nochtans juist bovengemiddeld goed in de supermarktsector.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.