Franchisesupermarkten verliezen marktaandeel

Franchisesupermarkten verliezen marktaandeel

Zelfstandige supermarktondernemers die via een franchiseconstructie zijn aangesloten bij een grotere formule verliezen marktaandeel.

Discounters en online concurrentie

Enkele honderden supermarktondernemers die aangesloten zijn bij financieel retailspecialist Marshoek, boekten in 2013 1,1 procent omzet. Dat is 1,3 procent minder dan de inflatie. Dat schrijft Het Financieele Dagblad na een presentatie over de jaarlijkse 'benchmark' van de financiele specialist voor zelfstandige ondernemers. 

 

Er lekt een deel van de omzet weg naar webshops, maar vooral discountketens winnen terrein. Komende jaren zal tien tot vijftien procent van de totale voedingsomzet via online winkels worden verkocht. Op dit moment is dat percentage naar schatting twee procent. "Dit vraagt om kostenbeheersing. En omarm de technologische vooruitgang, door bijvoorbeeld in automatische bestelsystemen te investeren en in zelfscanapparatuur", adviseert Marco Mulder, manager bedrijfseconomische advisering bij Marshoek.

 

De specialist zegt dat retailers de "nieuwe realiteit moeten accepteren". Het zou niet meer vanzelfsprekend zijn dat franchisers de inflatie kunnen bijbenen. Jarenlang presteerde deze groep nochtans juist bovengemiddeld goed in de supermarktsector.

 

Tags: