Franchisesupermarkten verliezen marktaandeel | RetailDetail

Franchisesupermarkten verliezen marktaandeel

Franchisesupermarkten verliezen marktaandeel

Zelfstandige supermarktondernemers die via een franchiseconstructie zijn aangesloten bij een grotere formule verliezen marktaandeel.

Discounters en online concurrentie

Enkele honderden supermarktondernemers die aangesloten zijn bij financieel retailspecialist Marshoek, boekten in 2013 1,1 procent omzet. Dat is 1,3 procent minder dan de inflatie. Dat schrijft Het Financieele Dagblad na een presentatie over de jaarlijkse 'benchmark' van de financiele specialist voor zelfstandige ondernemers. 

 

Er lekt een deel van de omzet weg naar webshops, maar vooral discountketens winnen terrein. Komende jaren zal tien tot vijftien procent van de totale voedingsomzet via online winkels worden verkocht. Op dit moment is dat percentage naar schatting twee procent. "Dit vraagt om kostenbeheersing. En omarm de technologische vooruitgang, door bijvoorbeeld in automatische bestelsystemen te investeren en in zelfscanapparatuur", adviseert Marco Mulder, manager bedrijfseconomische advisering bij Marshoek.

 

De specialist zegt dat retailers de "nieuwe realiteit moeten accepteren". Het zou niet meer vanzelfsprekend zijn dat franchisers de inflatie kunnen bijbenen. Jarenlang presteerde deze groep nochtans juist bovengemiddeld goed in de supermarktsector.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.