Frankrijk pakt prijzenoorlog wettelijk aan | RetailDetail

Frankrijk pakt prijzenoorlog wettelijk aan

Frankrijk pakt prijzenoorlog wettelijk aan
Shutterstock

In Frankrijk wordt een nieuwe regel ingevoerd: voeding in supermarkten moet met minstens 10% marge worden verkocht. De regering wil zo de prijzenoorlog, die ook zijn impact heeft op de boeren, aan banden leggen.

 

Minder kortingen

Momenteel is het in Frankrijk al verboden om voeding onder de aankoopprijs te verkopen, maar binnenkort zal de prijs in de winkel zelfs minstens 110% van de aankoopprijs moeten bedragen. De nieuwe regel komt voort uit een overleg dat vijf maanden geleden van start ging tussen de Franse regering en de voedselindustrie.

 

Daarnaast zullen supermarkten gedwongen worden om minstens de kostprijs te betalen aan de boeren. Momenteel moeten die vaak onder de kostprijs verkopen, wanneer het aanbod bijvoorbeeld te groot is. De Franse regering hoopt zo boeren een beter inkomen te geven.

 

Supermarkten mogen wel nog steeds uitpakken met promoties, maar die worden sterk aan banden gelegd. Zo mag de korting niet groter dan 34% zijn en mag de omzet uit die aanbiedingen niet groter zijn dan 25% van de totale jaaromzet.

 

Hogere prijzen?

Het is nu afwachten wat het effect van die maatregelen zal zijn voor de consument. Heel wat producten worden in de supermarkt verkocht met een marge die groter is dan 10%, maar supermarkten proberen klanten ook te lokken met producten waarop de marges flinterdun zijn. Daar zullen de prijzen dus moeten stijgen.

 

Het is maar de vraag of de prijzen bij de producten met hoge marges vervolgens zullen dalen. De kans is reëel dat de Franse consument omwille van de nieuwe maatregelen meer zal moeten betalen voor een vol winkelkarretje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.