Frankrijk wil fastfood extra belasten in strijd tegen obesitas

Frankrijk wil fastfood extra belasten in strijd tegen obesitas

Frankrijk wil fastfood extra belasten in strijd tegen obesitas

In Frankrijk ligt momenteel een plan op tafel om een extra taks in te voeren op fastfood, om zo de strijd aan te gaan tegen obesitas. Bijna de helft van de Franse bevolking kampt momenteel immers met overgewicht.

28 miljard euro kosten voor gezondheidszorg

Daarom wordt er nu gedacht om extra belasting te heffen op voeding met een hoog vetgehalte, maar een lage nutritionele waarde. In Frankrijk wordt fastfood steeds populairder, wat er voor zorgt dat het aantal mensen met overgewicht sneller stijgt. Momenteel kampt 15% van de bevolking met obesitas, terwijl bij nog eens 32% sprake is van overgewicht. Dat kost de Franse gezondheidszorg jaarlijks ongeveer 28 miljard euro, goed voor 1 procent van het totale bruto binnenlands product.

 

Als de nieuwe regelgeving er komt, dan wordt mogelijk de btw op fastfood opgetrokken van 5,5 naar 20%. De stijging moet volgens het voorstel in ieder geval hoog genoeg zijn, om een effect te hebben op het gedrag van de consument. Daarnaast moeten er ook sensibiliseringscampagnes komen.

 

In Frankrijk bestaat er al een taks op frisdranken en energiedranken met veel suiker, die jaarlijks ongeveer 400 miljoen euro extra binnen brengt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.