Frankrijk wil fastfood extra belasten in strijd tegen obesitas

Frankrijk wil fastfood extra belasten in strijd tegen obesitas

Frankrijk wil fastfood extra belasten in strijd tegen obesitas

In Frankrijk ligt momenteel een plan op tafel om een extra taks in te voeren op fastfood, om zo de strijd aan te gaan tegen obesitas. Bijna de helft van de Franse bevolking kampt momenteel immers met overgewicht.

28 miljard euro kosten voor gezondheidszorg

Daarom wordt er nu gedacht om extra belasting te heffen op voeding met een hoog vetgehalte, maar een lage nutritionele waarde. In Frankrijk wordt fastfood steeds populairder, wat er voor zorgt dat het aantal mensen met overgewicht sneller stijgt. Momenteel kampt 15% van de bevolking met obesitas, terwijl bij nog eens 32% sprake is van overgewicht. Dat kost de Franse gezondheidszorg jaarlijks ongeveer 28 miljard euro, goed voor 1 procent van het totale bruto binnenlands product.

 

Als de nieuwe regelgeving er komt, dan wordt mogelijk de btw op fastfood opgetrokken van 5,5 naar 20%. De stijging moet volgens het voorstel in ieder geval hoog genoeg zijn, om een effect te hebben op het gedrag van de consument. Daarnaast moeten er ook sensibiliseringscampagnes komen.

 

In Frankrijk bestaat er al een taks op frisdranken en energiedranken met veel suiker, die jaarlijks ongeveer 400 miljoen euro extra binnen brengt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.