Frankrijk wil gratis-promoties op voeding verbieden | RetailDetail

Frankrijk wil gratis-promoties op voeding verbieden

Frankrijk wil gratis-promoties op voeding verbieden
Carrefour.fr

Als het van het Franse parlement afhangt, mag de term ‘gratis’ niet langer gebruikt worden voor de promotie van voedingswaren. Het is één van de opmerkelijke maatregelen in een wet die een eind wil maken aan de prijzenoorlog.

 

Macht van retailers inperken

Na een geanimeerd debat dat wel acht dagen in beslag nam, heeft de Franse kamer zopas het ontwerp goedgekeurd van een omvangrijke landbouw- en voedingswet die onder meer gezondere commerciële relaties wil garanderen in de foodsector. De maatregelen moeten vooral de landbouwers ten goede komen.

 

Dat de overheid buitensporige promoties wilde aanpakken en foodretailers een minimummarge van 10% wilde opleggen voor landbouwproducten, was al eerder bekend. Nu hebben we zicht op het volledige pakket maatregelen. Meest opvallend: een verbod op de term ‘gratis’ (inclusief afgeleiden en synoniemen) bij de promotie van voedingsproducten.

 

De wet wil verder de macht van de retailers inperken: de concurrentie-autoriteit krijgt meer zeggenschap over de toenemende concentratie van inkoopcentrales. Inkopers en producenten die hun contractuele verplichtingen niet nakomen, mogen zich verwachten aan een boete die van 2% van hun jaaromzet kan bedragen. Andere opmerkelijke artikelen hebben betrekking op het verplicht aanbieden van ‘doggy bags’ in restaurants en het verbod op met vlees relateerde benamingen voor vegetarische producten.

 

Tegenstanders werpen op dat de maatregelen wel de winstmarges van de foodretailers zullen ten goede komen, maar niet noodzakelijk die van de landbouwers. De indiener van het wetsvoorstel, Jean-Baptise Moreau, geeft dat ook impliciet toe en stelt voor om een taks te heffen op de meerwaarden die fabrikanten en retailers zullen boeken als gevolg van de rem op de promoties. Met de opbrengst zou dan een moderniseringsfonds voor de landbouwsector worden gefinancierd. Zo ver is het nog niet: het wetsontwerp gaat op 26 juni naar de senaat voor verder debat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.