Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast | RetailDetail

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast
Foto: Takashi Images / Shutterstock.com

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

 

De supermarkt bewaart je sleutel

In Parijs experimenteert Franprix, een Franse supermarktketen die vooral in die regio actief is, sinds eind april met thuisbezorging binnenshuis. Bij een tiental klanten komt de conciërgedienst Clac des Doigts daarvoor zelf binnen, ook wanneer er niemand thuis is. 


Wie wil bestellen, stuurt zijn boodschappenlijstje in een sms naar Clac des Doigts. Een medewerker leest en verwerkt alle berichten – met wat hulp van een chatbot om het proces te versnellen – en gaat de huissleutel van de klant samen met de boodschappen oppikken. Op termijn moet het ook mogelijk worden om rechtstreeks vanuit de Franprix-app te bestellen.


Voor de testperiode heeft Franprix een overeenkomst gesloten met sleutelbewaardienst Oh my keys !, een spin-off van de Franse post, zodat in de dichtstbijzijnde supermarkt van elke deelnemende klant een bewaarkluisje met een sleutel hangt. Voor anderen betaalde de supermarktketen een deel van de installatiekost van een slim slot terug.

 

Enorme boost voor klantengetrouwheid

Omdat het ophalen van sleutels omslachtig is, is het voor het welslagen van het initiatief voor Franprix belangrijk dat mensen vertrouwen krijgen in de technologie. De supermarktketen is daarom bereid om vast tegemoet te komen in de installatiekost van slimme sloten.


“We zijn ervan overtuigd dat stedelingen bereid zijn om iemand die ze vertrouwen in hun huis binnen te laten wanneer ze er niet zijn”, meent algemeen directeur van Franprix Jean-Paul Mochet in LSA. “Om dat vertrouwen te krijgen moet de technologie wel garanties bieden: de toegangscode van een geconnecteerd slot is maar enkele minuten en eenmalig bruikbaar.”


De topman gelooft dat slimme sloten over enkele jaren in elke nieuwe woning de norm worden. Hij wil het alvast een duwtje in de rug geven, want de thuislevering in huis is volgens hem een enorm sterke motor voor klantengetrouwheid. 

 

Amazon te vlug af in Frankrijk

Eenmaal de toegang tot klanten hun huis verzekerd is, opent het systeem letterlijk en figuurlijk de deuren voor nog heel wat meer diensten. “Met onze partners hebben we de ambitie om binnen het jaar de boodschappen bij onze klanten in de koelkast en diepvries te stoppen. We willen zelfs de tafel voor hen dekken, of het nu voor een dinertje met twee is of voor een verjaardagsfeestje met tien”, aldus Mochet. 


De dienst is te vergelijken met die van Amazon Key, waarmee Amazon niet alleen pakketbezorgers toegang wil geven tot de huizen van klanten, maar ook dienstverleners zoals poetshulpen en klusjesdiensten. Amazon rolt in de VS ondertussen al een systeem uit waarbij pakketjes zelfs in geparkeerde auto’s worden geleverd.


In Frankrijk is Franprix weliswaar de eerste om met de service uit te pakken, wat de keten naar eigen zeggen een grote voorsprong geeft. Als het een succes wordt, wil de retailer de dienst eind dit jaar of begin 2019 uitrollen over heel Île-de-France. Franprix bood al gratis thuislevering aan. De test slaat tot nu toe aan, want deelnemers aan het proefproject bestelden al gemiddeld twee keer per week. 
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.