Franse app tegen voedselverspilling wil ook België veroveren | RetailDetail

Franse app tegen voedselverspilling wil ook België veroveren

Franse app tegen voedselverspilling wil ook België veroveren

Het Franse bedrijf Zéro-Gâchis, dat een app heeft waarmee het voedselverspilling wil bestrijden, heeft plannen om ook het buitenland te veroveren. Het is daarom op zoek naar partners in onder andere Spanje en België.

 

In België al gesprekken aan de gang

Partners van de app betalen maandelijks een vast bedrag om hun producten op de app te krijgen. Wanneer producten dan hun vervaldatum bijna hebben bereikt, kunnen ze dat doorgeven, waarna het product verschijnt op de app. Bovendien krijgen ze van Zéro-Gâchis toegang tot een hoop statistieken en een apparaat dat onmiddellijk nieuwe etiketten met een verlaagde prijs afdrukt.

 

Op de app wordt de lijst met producten dagelijks aangepast en gebruikers krijgen er een overzicht te zien van kortingen in hun buurt. Supermarkten geraken op die manier eenvoudiger af van hun overtollige voorraad, terwijl klanten kunnen profiteren van extra kortingen.

 

Momenteel nemen ongeveer 100 supermarkten in Frankrijk deel aan de service en volgens Zéro-Gâchis besparen klanten zo ongeveer 600.000 euro per maand, dankzij de app. In Frankrijk is het voor supermarkten tegenwoordig ook verboden om producten die nog gebruikt kunnen worden weg te gooien. Die moeten allemaal aan sociale organisaties worden geschonken.

 

Volgende maand gaat de app ook van start in Spanje. In België zouden er al gesprekken opgestart zijn met mogelijke partners.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.