Franse Cora ziet cijfers stabiliseren | RetailDetail

Franse Cora ziet cijfers stabiliseren

Franse Cora ziet cijfers stabiliseren
Shutterstock

In het boekjaar 2016 zijn de cijfers van de Franse supermarktketen Cora ongeveer stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee doet ze beter dan de concurrentie, die de omzet met enkele procenten zag dalen.

Samenwerking met Carrefour

De omzet van Cora kwam voor het volledige boekjaar 2016 uit op 4,7 miljard euro, een daling van 0,4% ten opzichte van een jaar eerder. In 2015 was de omzet nog met 3,2% gestegen. Toch moet Cora ondanks die lichte daling niet wanhopen, want bij de concurrentie waren de cijfers nog minder positief. Zo daalde bij Carrefour de omzet met 2,6% en ook bij Auchan was de daling groter dan 2%.

 

Bovendien wist Cora de marges de hoogte in te drijven, waardoor het bedrijfsresultaat ondanks een lagere omzet er toch op vooruit ging. Ten opzichte van 2016 steeg die met 4,5% naar 161 miljoen euro. Cora plukt zo de vruchten van de samenwerking met Carrefour, waarbij beide bedrijven hun inkoopkrachten hebben gebundeld. Sindsdien steeg de operationele marge met bijna 23%.

 

De nettowinst was uitzonderlijk hoog met 418 miljoen euro, maar dat was vooral te danken aan de oprichting van de vastgoedtak Galimmo in september van vorig jaar, waarbij er 397 miljoen euro extra in het laatje kwam. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.