Fraude bij Mitra nekte Dirkzwager | RetailDetail

Fraude bij Mitra nekte Dirkzwager

Fraude bij Mitra nekte Dirkzwager

Een boekhoudkundige fraude bij slijterijketen Mitra gaf begin deze zomer ook de doodsteek aan moederbedrijf Dirkzwager. Huisbankier ABN Amro knipte daarop immers de levenslijn voor de distilleerder van jenevers als Floryn en Legner door.

Dochter sleurt moeder mee

Mitra werd eind juni failliet verklaard door een tegenvallende omzet door de hogere accijnzen op alcohol en een toenemende concurrentie van supermarkten en online handel. Door het faillissement sloten de 23 eigen verkooppunten van de drankenslijterij de deuren, de 143 franchisenemers bleven wel overeind. Een groot aantal van hen zorgde samen met de drankengroothandel De Monnik uit Oldenzaal voor een doorstart.

 

Het wankelen en het uiteindelijke faillissement van Mitra bracht echter ook het moederbedrijf, de distilleerderij Dirkzwager, in financiële problemen. Twee weken na het faillissement van Mitra ging ook Dirkzwager op de fles. Nu blijkt dat dit werd veroorzaakt door het stopzetten van de gesprekken over een extra krediet van vier miljoen euro door huisbankier ABN Amro. Die was immers op fraude bij Mitra gestoten.

 

In een gesprek met het Financieel Dagblad zegt directeur Cees Dirkzwager nu dat de fraude gelijkenissen vertoonde met die bij Ahold-dochter US Food Service begin deze eeuw. Die hield kortingen aan leveranciers buiten de boekhouding, zodat de winstmarges hoger leken. Bij Mitra zou echter geen geld verdwenen zijn, maar werden de resultaten kunstmatig opgepoetst.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.