FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Nieuwe markten en meer marketing

Het is niet gekend welke som Standard Investment neertelt voor de drankendivisie. Het investeringsbedrijf heeft ook al aandelen bij Burger King Nederland en afbakbroodjesfabrikant Dutch Bakery. FrieslandCampina behoudt wel een minderheidsaandeel in het bedrijf.

 

De vruchtendranken waren oorspronkelijk onderdeel van Riedel, dat in 1970 samenging met een voorganger van FrieslandCampina. Momenteel is de omzet van de dranken goed voor ongeveer 125 miljoen euro in een markt die de voorbije tien jaar een kwart is gekrompen. Ook de dranken van Riedel zijn niet ontsnapt aan die daling. Standard Investment hoopt die trend nu te keren door de drankjes de introduceren bij een aantal Europese supermarktketens.

 

“Wij denken dat Riedel veel potentie heeft, die er onder de vlag van FrieslandCampina te weinig uit komt”, zegt Guido Grobbink, partner bij Standard Investment. “De merken zijn ijzersterk in de hoofden van Nederlanders en de producten komen elke keer als beste uit smaaktesten.” Daarom zal er ook meer geïnvesteerd worden in marketing, iets wat de voorbije jaren sterk geminderd was onder de vleugels van zuivelbedrijf FrieslandCampina. Daarnaast wordt er gedacht aan nieuwe markten, zoals Scandinavië en Duitsland.

 

Naast Standard Investment waren ook het Duitse Eckes-Granini en de Rotterdamse bottelaar Refresco geïnteresseerd in een mogelijke overname van de vruchtendranken.