FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand
Shutterstock

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Nieuwe markten en meer marketing

Het is niet gekend welke som Standard Investment neertelt voor de drankendivisie. Het investeringsbedrijf heeft ook al aandelen bij Burger King Nederland en afbakbroodjesfabrikant Dutch Bakery. FrieslandCampina behoudt wel een minderheidsaandeel in het bedrijf.

 

De vruchtendranken waren oorspronkelijk onderdeel van Riedel, dat in 1970 samenging met een voorganger van FrieslandCampina. Momenteel is de omzet van de dranken goed voor ongeveer 125 miljoen euro in een markt die de voorbije tien jaar een kwart is gekrompen. Ook de dranken van Riedel zijn niet ontsnapt aan die daling. Standard Investment hoopt die trend nu te keren door de drankjes de introduceren bij een aantal Europese supermarktketens.

 

“Wij denken dat Riedel veel potentie heeft, die er onder de vlag van FrieslandCampina te weinig uit komt”, zegt Guido Grobbink, partner bij Standard Investment. “De merken zijn ijzersterk in de hoofden van Nederlanders en de producten komen elke keer als beste uit smaaktesten.” Daarom zal er ook meer geïnvesteerd worden in marketing, iets wat de voorbije jaren sterk geminderd was onder de vleugels van zuivelbedrijf FrieslandCampina. Daarnaast wordt er gedacht aan nieuwe markten, zoals Scandinavië en Duitsland.

 

Naast Standard Investment waren ook het Duitse Eckes-Granini en de Rotterdamse bottelaar Refresco geïnteresseerd in een mogelijke overname van de vruchtendranken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top