FrieslandCampina ziet winst dalen | RetailDetail

FrieslandCampina ziet winst dalen

FrieslandCampina ziet winst dalen

Zuivelproducent FrieslandCampina kon in de eerste helft van het jaar een netto-omzetstijging van 3,5 procent laten optekenen. Toch daalde de winst aanzienlijk, voornamelijk omwille van negatieve wisselkoerseffecten.

Sterke euro en hoge melkprijs

In de eerste zes maanden van 2014 haalde FrieslandCampina een omzet van 5,713 miljard euro, een stijging van 3,5 procent. De winst daalde echter met 60 miljoen euro naar 104 miljoen euro: dat is een daling van 36,6 procent die te wijten was aan negatieve wisselkoerseffecten en aan lagere marges.

 

"De combinatie van een sterke euro, een hoge melkprijs, een daling in de afzet in een aantal Aziatische markten en de algemene politieke onrust speelden FrieslandCampina in het eerste halfjaar van 2014 parten. Desondanks is de omzet verder toegenomen door hogere verkoopprijzen. In de consumentenmarkt heeft kindervoeding, een van onze strategische groeicategorieën, het goed gedaan", stelde CEO Cees 't Hart.

 

Alternatief voor export naar Rusland

In de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika bleef de omzet stabiel, maar was er wel sprake van dalende volumes. Stijgende prijzen hielden de omzet echter op peil. Het marktaandeel van FrieslandCampina zou in Nederland, Nigeria en België onder druk staan. Ook in Azië bleef de omzet nagenoeg gelijk, maar was er wel groei voor kindervoeding Friso in bijna alle landen.

 

FrieslandCampina spreekt geen verwachtingen uit voor het volledige jaar, maar zegt wel dat het alternatieve producten en afzetmarkten moet vinden voor het volume melk dat normaal naar Rusland wordt geëxporteerd in de vorm van kaas. Door de Russische boycot kan FrieslandCampina niet uitvoeren naar dat land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.