Frisdrankbedrijven bundelen krachten tegen zwerfvuil | RetailDetail

Frisdrankbedrijven bundelen krachten tegen zwerfvuil

Frisdrankbedrijven bundelen krachten tegen zwerfvuil
Shutterstock

Coca-Cola, Lipton Ice Tea en Spadel hebben hun krachten gebundeld in Mooimakers, een samenwerkingsverband tegen zwerfvuil. Samen zetten ze een reclamecampagne op poten om zwerfvuil tegen te gaan.

Samen strijden voor één doel

De campagne loopt van 30 mei tot 5 juni en moet consumenten sensibiliseren en oproepen om lege flesjes en blikjes in de vuilnisbak te gooien. Het is de eerste keer dat drie drankproducenten in Vlaanderen reclameruimte in het straatbeeld gebruiken om gezamenlijk te strijden voor één doel.

 

“De strijd tegen zwerfvuil is er één die iedereen aanbelangt. We zijn erg blij dat we de handen vandaag in elkaar kunnen slaan en dat deze merken mee hun schouders zetten onder de strijd tegen zwerfvuil”, aldus Kelly Baetens van Mooimakers.

 

Bij Lipton Ice Tea, dat deel uitmaakt van Unilever, is de campagne een uitloper van het Unilever Sustainable Living Plan: “België is reeds koploper in Europa op het vlak van verpakkingsrecyclage. Met deze campagne willen we met Lipton Ice Tea het duidelijk signaal geven dat verpakkingen niet in de berm of in een bos horen, maar in de vuilnisbak. Als producent willen we samen werken aan een groenere omgeving”, zegt communicatiemanager Freek Bracke.

 

“Verantwoordelijkheid nemen”

Coca-Cola heeft de voorbije jaren al verschillende opruimacties gehouden rond de eigen sites, waar de medewerkers van het bedrijf aan deelnamen. Daarnaast zijn er ook jaarlijks terugkerende recyclageactivaties op de zomerfestivals. “Al onze drankverpakkingen zijn 100% recycleerbaar, dus door ze in de juiste vuilnisbak te gooien help je ons om ze te hergebruiken en zo de cirkel rond te maken,” voegt communicatiedirecteur Jeroen Langerock daaraan toe.

 

“We willen onze verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen dat we samen werken aan een duurzame toekomst waarin de hoeveelheid zwerfvuil daalt. We zijn er ons van bewust dat er nog een weg af te leggen is richting een circulaire economie waarbij petflessen enkel nog in de pmd-zak belanden en niet meer op straat of in de natuur. Daarom is deze campagne van belang”, besluit Jean-Benoit Schrans van Spadel.

 

De campagne van Mooimakers en de drie drankenproducten is de komende dagen te vinden in de straten van Aalst, Antwerpen, Borsbeek, Brasschaat, Dendermonde, Geel, Genk, Hasselt, Knokke-Heist, Kortrijk, Lier, Lokeren, Mechelen, Oostende en Roeselare.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.