Frites Atelier van Sergio Herman wordt internationale keten | RetailDetail

Frites Atelier van Sergio Herman wil Europa inpalmen

Frites Atelier van Sergio Herman wil Europa inpalmen
Foto: Frites Atelier Amsterdam

De Frites Atelier-keten van kok Sergio Herman blijkt een succes: Gent en Brussel krijgen een eigen friettent voor ‘foodies’ en meer vestigingen zijn op komst. De volgende stap moet een uitbreiding naar steden als Barcelona en Berlijn worden.

 

Brussel en Gent openen nog dit jaar

Frites Atelier heeft vandaag al vestigingen in Utrecht, Den Haag en Antwerpen, maar daar moeten er dit jaar nog minstens twee bijkomen. In Gent staat de bekende sterrenchef Sergio Herman naar eigen zeggen dichtbij een opening, “In Brussel blijven twee mogelijke locaties over”, vertelt hij aan Gazet van Antwerpen. De Gentse vestiging wordt wel een stuk groter, met een veertigtal zitplaatsen. In de Antwerpse vestiging kunnen maar ongeveer vijftien mensen zitten. 

 

Luchthavens zijn andere mogelijke locaties: Sergio Herman heeft zijn oog laten vallen op Schiphol en Brussels Airport (Zaventem). “Al zal dat een ander concept worden. Als ik in Zaventem rondloop, vind ik de Belgische identiteit niet terug. En frieten zitten toch in het DNA van België?”, aldus de kok.

 

Op zoek in Amsterdam en Barcelona

Het zou een eerste stap zijn naar verdere internationale expansie, want de foodondernemer ging ook al op zoek naar nieuwe locaties in Amsterdam en Barcelona. Zelfs in Berlijn en Londen ging de kok een blik werpen, “Maar daar is nog niets concreet”, klinkt het.

 

Frites Atelier Amsterdam, want zo heet de formule voluit, wil dit jaar liefst ook een vestiging openen in Amsterdam – waar de frites van Sergio Herman opvallend genoeg nog afwezig zijn. Tot nu toe voldeed echter geen enkele locatie en “tussendoor zijn de Amsterdamse regels ook nog eens veranderd, wat de zoektocht niet makkelijker maakt”.

 

Frituur met interieur van Studio Piet Boon

Frites Atelier staat voor ‘echte’ frieten zonder gedoe, maar dan wel van hoge kwaliteit en met een luxueus tintje. Alle Ateliers zijn bijvoorbeeld mee ontworpen door Studio Piet Boon, die de frituren “de uitstraling van een ouderwetse Frans-Amsterdamse brasserie” gaf. Het interieur en de prijzen zijn gerust ‘premium’ te noemen en het assortiment sauzen en snacks werden speciaal ontwikkeld door de sterrenchef. 

 

Het aanbod is daardoor momenteel ook nog beperkt: als snacks zijn er garnaalkroketten, worsten van de gereputeerde beenhouwer Dierendonck en stoofvleessaus met vlees dat 36 uur lang is gepekeld. Een recent gelanceerde saus is ‘cheesy jalapeno’: kaassaus met licht pikante ‘pulled pork’. Op dit moment werkt Frites Atelier aan een eigen kaaskroket en vleeskroket, terwijl ook een hamburger “in de laatste rechte lijn” zit. Sergio Herman ging pas ook een week op zogezegde “aardappelstage” om intensief onderzoek te doen en de frietjes nog te verbeteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.