Fruit in winkels bevat vaak pesticidencocktail | RetailDetail

Fruit in winkels bevat vaak pesticidencocktail

Fruit in winkels bevat vaak pesticidencocktail
http://www.shutterstock.com/nl/pic-372875032/

Volgens Test-Aankoop bevat heel wat fruit in de winkels verschillende soorten pesticiden. Op een kwart van de appelen en peren vond de consumentenorganisatie tijdens een onderzoek minstens vier verschillende soorten pesticiden aan.

 

Tot 7 verschillende pesticiden

Op één appelsoort werden residu’s gevonden van zeven verschillende pesticiden, terwijl twee vruchten sporen bevatten van producten die niet meer mogen worden gebruikt. Ook bij biofruit werden er vaak nog pesticiden gevonden.

 

In totaal werden op 34 van de 40 onderzochte stukken fruit pesticiden gevonden. Daarbij werden de maximumwaarden opgelegd door de Europese Unie wel nooit overschreden, maar Test-Aankoop stelt zich vragen bij de cocktails die soms worden aangetroffen.

 

Biolabel niet altijd pesticidevrij

Slechts zes stukken fruit, drie appelen en drie peren, bevatten geen pesticiden. Drie daarvan werden verkocht onder een biolabel. Enkele bioproducten bevatten eveneens chemische producten, die in de bioteelt niet toegelaten zijn.

 

“Zulke sporen hoeven weliswaar niet per se op fraude te wijzen, benadrukt de consumentenorganisatie, maar de vaststelling is toch ontnuchterend voor wie extra betaalt voor een milieuvriendelijke aanpak met minder pesticiden”, stelt Test-Aankoop.

 

Volgen de consumentenorganisatie wijzen de drie niet-bioproducten die geen pesticiden bevatten erop dat het mogelijk is om het gebruik van pesticiden in de fruitteelt sterk terug te dringen. Het stelt zich ook vragen bij het TTIP-handelsverdrag, dat mogelijk de deur openzet voor Amerikaans fruit. In de Verenigde Staten zijn de maximumwaarden voor het gebruik van pesticiden immers veel hoger.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.