Fruit in winkels bevat vaak pesticidencocktail | RetailDetail

Fruit in winkels bevat vaak pesticidencocktail

Fruit in winkels bevat vaak pesticidencocktail
http://www.shutterstock.com/nl/pic-372875032/

Volgens Test-Aankoop bevat heel wat fruit in de winkels verschillende soorten pesticiden. Op een kwart van de appelen en peren vond de consumentenorganisatie tijdens een onderzoek minstens vier verschillende soorten pesticiden aan.

 

Tot 7 verschillende pesticiden

Op één appelsoort werden residu’s gevonden van zeven verschillende pesticiden, terwijl twee vruchten sporen bevatten van producten die niet meer mogen worden gebruikt. Ook bij biofruit werden er vaak nog pesticiden gevonden.

 

In totaal werden op 34 van de 40 onderzochte stukken fruit pesticiden gevonden. Daarbij werden de maximumwaarden opgelegd door de Europese Unie wel nooit overschreden, maar Test-Aankoop stelt zich vragen bij de cocktails die soms worden aangetroffen.

 

Biolabel niet altijd pesticidevrij

Slechts zes stukken fruit, drie appelen en drie peren, bevatten geen pesticiden. Drie daarvan werden verkocht onder een biolabel. Enkele bioproducten bevatten eveneens chemische producten, die in de bioteelt niet toegelaten zijn.

 

“Zulke sporen hoeven weliswaar niet per se op fraude te wijzen, benadrukt de consumentenorganisatie, maar de vaststelling is toch ontnuchterend voor wie extra betaalt voor een milieuvriendelijke aanpak met minder pesticiden”, stelt Test-Aankoop.

 

Volgen de consumentenorganisatie wijzen de drie niet-bioproducten die geen pesticiden bevatten erop dat het mogelijk is om het gebruik van pesticiden in de fruitteelt sterk terug te dringen. Het stelt zich ook vragen bij het TTIP-handelsverdrag, dat mogelijk de deur openzet voor Amerikaans fruit. In de Verenigde Staten zijn de maximumwaarden voor het gebruik van pesticiden immers veel hoger.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.