Fusiedeal tussen Sainsbury’s en Asda is rond

Fusiedeal tussen Sainsbury’s en Asda is rond

Fusiedeal tussen Sainsbury’s en Asda is rond
Shutterstock

Twee dagen nadat geruchten over een mogelijke fusie tussen de Britse warenhuisketens Asda en Sainsbury’s de kop opstaken, volgt nu het nieuws dat de deal rond is. De groep wordt de grootste in het Verenigd Koninkrijk, net voor Tesco.

 

Marktaandeel mogelijk lager

De fusie tussen Sainsbury en Asda gaat door, toch als het van de twee Britse supermarktketens zelf afhangt: twee dagen nadat het nieuws over ‘verregaande gesprekken’ tussen beide partijen bekend raakte, komen de foodretailers nu voor de dag met een fusiedeal die de nieuwe groep tot de grootste op de Britse foodretailmarkt zou maken. Tesco, dat recent nog groothandel Booker overnam, ziet zich daarmee verwezen naar de tweede plaats en ook de snel oprukkende ketens Aldi en Lidl worden zo deels de pas afgesneden.

 

Toch zou het volgens analisten nog kunnen meevallen met de impact van de fusie op het Britse foodretaillandschap: de nieuwe groep mag rekenen op een marktaandeel van 23,3%. Dat is niet zo gek veel meer dan de 22% die Tesco in handen zou blijven houden en een pak minder dan aanvankelijk verwacht, zo stelt GlobalData in een persbericht.

 

Winkels sluiten

Het is immers maar de vraag of de Britse concurrentiewaakhond de deal zonder meer zal aanvaarden: mogelijk moet de nieuwe supermarktgroep een deel van zijn winkels sluiten als die geografisch te dicht bij elkaar gelegen zijn. Volgens onderzoeker Patrick O’Brien van GlobalData zouden “ten minste 75 winkels van de in totaal 2.800 winkels om die reden de deuren moeten sluiten”, wat dan weer in het voordeel van Tesco zou spelen: “Als Asda winkels sluit, dan zal het cliënteel eerder naar Tesco of Aldi stappen dan naar de nabijgelegen Sainsbury-winkels en dat geldt ook voor Sainsbury-winkels die zouden sluiten.”

 

Behalve een kleiner dan verwachte winst qua marktaandeel zorgen winkelsluitingen om de deal erdoor te krijgen ook voor banenverlies, boven op de jobs die mogelijk verloren gaan als de nieuwe groep overgaat tot onvermijdelijke reorganisaties en besparingen. Nu al wordt gevreesd voor duizenden jobs die zullen verdwijnen als Asda en Sainsbury hun back-offices samenvoegen. De grootste klappen vallen dan ongetwijfeld in de hoek van Asda, dat kleiner is en bij de fusie met Sainsbury niet het hoge woord kon voeren.

 

De schokgolf die deze ‘superfusie’ zou teweegbrengen, beperkt zich overigens niet alleen tot de foodretailsector: zowel Sainsbury (met e-tailer Argos) als Asda (met zijn kledingmerk George) hebben ook in andere sectoren een stevige vinger in de pap. De beurs reageerde vandaag in elk geval positief op het nieuws: de aandelen van Sainsbury stegen meteen al met 20%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.