Geen banaan of avocado meer in ‘Waalse’ voedselpiramide

Geen banaan of avocado meer in ‘Waalse’ voedselpiramide
Food in Action

De Waalse voedselpiramide, lokaal het meest gebruikte referentiemodel voor een evenwichtig eetpatroon, heeft een update gekregen. In de nieuwe versie is het aspect duurzaamheid verwerkt en staat de 'top' los van de rest van de piramide.

 

Duurzaamheid

Geen spoor meer van bananen of avocado's in de herwerkte voedselpiramide: wegens hun impact op het milieu hebben Food in Action en de afdeling diëtetiek van het Paul Lambin Instituut die producten uit de piramide gehaald. Met hetzelfde doel voor ogen is de plastic waterfles vervangen door een glazen exemplaar. De makers wilden de piramide zowel inhoudelijk als grafisch beter laten aansluiten bij de actuele uitdagingen, waar duurzaamheid er één van is.

 

De voedselpiramide is populair bij gezondheidswerkers, en het meest gebruikte model in Wallonië. Aan het basisprincipe werd niet geraakt: de belangrijkste voedingsmiddelen vormen nog steeds de basis van de piramide en staan dus onderaan (in tegenstelling tot de Vlaamse omgekeerde voedingsdriehoek). Opvallend detail: de top van de nieuwe piramide staat los van de rest. Daarmee wil men extra benadrukken dat die top enkel niet-essentiële voedingsstoffen bevat zoals snoep, bewerkte vleeswaren, suikerhoudende dranken en alcohol.

 

Vet en groenten

Daarnaast zijn ook de aanbevolen hoeveelheden duidelijker gespecificeerd. Zo luidt de aanbeveling nu om dagelijks 250 gram fruit te eten, terwijl er in eerdere versies sprak was van twee stukken fruit. De groenten vormen aan de basis een aparte groep en nemen meer plaats in dan het fruit, om het grote belang ervan extra te benadrukken.

 

De categorie smeer- en bereidingsvet en olierijke vruchten ten slotte is voortaan opgesplitst in twee aparte groepen: toegevoegde vetstoffen en noten & zaden. "Beide zijn rijk aan vetten", luidt het, maar “zijn niet uitwisselbaar als het gaat om gezondheidseffecten." De piramide raadt iedereen aan om elke dag 15 tot 25 gram noten en zaden te eten, maar is voor de andere categorie veel strenger: smeer-en bereidingsvet moet met mate gebruikt worden en afwisseling is aangewezen.