Geen smaakverschil tussen A-merken en huismerken | RetailDetail

Geen smaakverschil tussen A-merken en huismerken

Geen smaakverschil tussen A-merken en huismerken

Uit onderzoek van de Universiteit Gent blijkt dat er geen smaakverschil is tussen producten van A-merken en huismerken. Reclame zou er wel voor zorgen dat consumenten denken dat iets beter smaakt.

Enorme evolutie huismerken

“Toen huismerken opkwamen, was de kwaliteit van deze producten aanzienlijk lager dan die van de A-merken.Toch hebben huismerkproducten een enorme evolutie doorgemaakt op vlak van kwaliteit, vaak zelfs tot op het niveau van A-merken”, zegt onderzoeker Joachim Schouteten van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen.

 

Bij het onderzoek kregen de testpersonen drie keer yoghurt te proeven: één keer zonder het merk, één keer nadat ze zelf hun verwachting hadden gegeven over de smaak en één keer met het merk zichtbaar. Daarbij dachten de proefpersonen dat ze de yoghurt van het A-merk lekkerder zouden vinden, maar dat bleek niet het geval te zijn. “In de test bleken ze bij A-merken zelfs sterker negatieve emoties te ervaren als ze het merk wisten. Bovendien bleek dat ze de yoghurt van A-merken minder lekker vonden dan verwacht”, meldt de Gentse universiteit.

 

Bij de huismerken waren de verwachtingen lager, maar bleek de smaak uiteindelijk beter te zijn. Volgens de onderzoekers speelt de reclame voor A-merken hierin een grote rol: “Voor huismerken daarentegen wordt er geen of heel weinig reclame gemaakt. In deze test zien we dat je smaak vaak beïnvloed wordt door de band die je met een bepaald merk hebt”, zegt Schouteten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.