Getergd Walmart wil uitpakken met kerst

Getergd Walmart wil uitpakken met kerst

Wisselkoerseffecten doen Walmart geen goed: in het derde kwartaal, tot 25 oktober 2013, steeg de omzet met 1,6 procent tot 114,9 miljard dollar (85 miljard euro). Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou de omzet met 2,7 procent zijn toegenomen.

Wisselkoersen en economische malaise

Walmart International vertegenwoordigt bijna dertig procent van de totale verkopen in het derde kwartaal. De omzet van die divisie was met een mager plusje van 0,2 procent nagenoeg stabiel vergeleken met het derde kwartaal van 2012. Zonder dit wisselkoerseffect zou Walmarts internationale omzet in het derde kwartaal echter met 4,1 procent zijn gestegen tot 34,4 miljard dollar (26,6 miljard euro).

 

Volgens Doug McMillon, president van Walmarts internationale divisie, heeft de retailreus naast negatieve valuta-effecten ook te maken met het moeizaam economisch klimaat, dat ook in belangrijke internationale groeimarkten als Brazilië en China van invloed is.

 

Ingrijpende maatregelen in India, China en Brazilië

Deze divisie neemt daarom enkele ingrijpende maatregelen, waardoor de winst per aandeel opnieuw naar beneden is bijgesteld. Zo wil het een vijftigtal ondermaats presterende winkels in China en Brazilië afstoten. Ook zal Walmart het gedwongen huwelijk met de Indiase jointventurepartner Bharti ontbinden om in deze mondiale groeimarkt zelfstandig verder te gaan als groothandel.

 

"In het vierde kwartaal gaan we door met waar mogelijk kosten te besparen en opbrengsten te verhogen, ook in e-commerce", aldus McMillon. "Ook in de eerste maand van dit vierde kwartaal merken echter we de moeizame macro-economische situatie. De markten waarin we opereren blijven erg competitief."

 

Identieke groei daalt in VS

In de Amerikaanse thuismarkt, die bijna zestig procent van de totale omzet van Walmart vertegenwoordigt, realiseerde Walmart in het derde kwartaal een omzetstijging van 2,4 procent tot 67,7 miljard dollar (50,4 miljard euro).

 

De identieke omzet van Walmart US daalde in het kwartaal echter met 0,3 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Deze daling komt met name voor rekening van de grote Supercenter-formats, want de voor Amerikaanse begrippen wat kleinere Neighbourhood Markets (die nochtans zo'n 4000 m² groot zijn) wisten de identieke omzet met 3,4 procent te groeien.

 

Walmart concurreert meer met Delhaize en Ahold

Volgens Walmart won het marktaandeel in categoriën als levensmiddelen, consumentengoederen, gezondheidsproducten en vrij verkrijgbare geneesmiddelen. Daarmee wordt Walmart nog meer een concurrent van supermarktretailers, onder meer de Amerikaanse divisies van Delhaize en Ahold. Een concurrentie die – met de decemberse feestdagen in het verschiet – op het scherpst van de snede zal worden uitgevochten.

 

"Onze grootste prioriteit is nu het stimuleren van de totale omzet en de identieke omzet", reageert topman Mike Duke. "Het retailklimaat is zowel in de winkels als online erg concurrentieel. Walmart heeft agressieve plannen om onze klanten te helpen om van de komende feestdagen te genieten."

 

Hete kerst, ook voor Ahold

Het wordt dus een hete kerst in de Amerikaanse foodretail, onder meer voor Ahold dat ook net zijn cijfers voor het derde kwartaal openbaar maakte. Net zoals Walmarts format Neigbourhood Market dat verhoudingsgewijs meer food verkoopt, wist Ahold USA de omzet te laten groeien. Maar in tegenstelling tot Walmarts foodformule die een identieke groei van 3,4 procent realiseerde, was de omzetgroei bij Ahold USA met 0,2 procent minimaal. Op identieke omzetbasis groeide de omzet met 0,1 procent.

 

"In de VS is het klimaat nog altijd zeer concurrerend", aldus Ahold-chef Dick Boer in een reactie op de kwartaalcijfers. "Met een beperkte omzetgroei hebben we marktaandeel gewonnen in het supermarktsegment en hebben we in het 'all-outlet'-segment ons marktaandeel gehandhaafd. We hebben een solide operationele marge behouden, mede dankzij kostenbesparingen."

 

De netto omzet van Ahold USA bedroeg in het derde kwartaal 5,9 miljard dollar (4,4 miljard euro). Daar waar het veel grotere Walmart US (67,7 miljard dollar) deze kwartaalomzet met 2,4 procent wist te groeien, bleef bij Ahold USA de omzetgroei nagenoeg stabiel (een magere 0,2 procent). Op identiek niveau deed Ahold het iets beter met een minimale 0,1 procent groei, tegenover de identieke omzet van Walmart US, die met 0,3 procent daalde.

Tags: