GfK: "bezoeker koopt graag bij Foodhallen en Markthal"

GfK: "bezoeker koopt graag bij Foodhallen en Markthal"

Volgens GfK kopen klanten graag bij nieuwe Nederlandse foodconcepten als Markthal Rotterdam, Foodhallen Amsterdam, Jumbo Foodmarkt en Deka World of Food. De onderzochte foodconcepten zijn allemaal voorbeelden van de opkomende blurring-trend, die foodretail en foodservice combineert.

“Potentieel maar ook uitdagingen”

Het nieuwe rapport van GfK kreeg de veelzeggende titel ‘Markthal, Foodhal, Foodmarkt en World of Food – potentieel maar ook uitdagingen’ mee, want ondanks het succes moeten deze nieuwe foodconcepten zich wel blijven bewijzen.

 

De Foodhallen Amsterdam en de Markthal Rotterdam blijken uit te nodigen tot een langer verblijf: zo’n 7% van de bezoekers verbleef twee tot drie uur in de Foodhallen, in de Markthal was dat zelfs 12%. Deze locaties doen het dan ook vooral qua sfeer goed bij de consument: voor 48% van de Markthal bezoekers is de sfeer een reden om er nogmaals terug te komen, net als voor 37% van de bezoekers van de Foodhallen.

 

De Aziatische supermarkt Wah Nam Hong en de verse patat van Bram Ladage zijn daarbij succesvolle concepten in de Markthal Rotterdam: hier koopt respectievelijk 13% en 10% van de bezoekers iets. Een groot aantal aanbieders weet echter slechts 1% van de bezoekers te verleiden.

 

Bijna een kwart van de bezoekers doet in de Markthal ook daadwerkelijk inkopen, zowel voor thuisgebruik als voor directe consumptie. Bij de Foodhallen komt daarentegen het horeca-aspect wat duidelijker naar voren in het consumptiegedrag: hier kiezen bezoekers die iets willen drinken ook in ruim 30% van de gevallen voor alcohol. In de Markthal staat koffie met 28% op de eerste plaats.

 

Blijven verrassen is de boodschap

De Markthal en de Foodhallen moeten zich wel blijven bewijzen en verrassen, met name om de relatief hoge prijs ten opzichte van reguliere supermarktketens te kunnen verantwoorden, concludeert het rapport. Jumbo Foodmarkt en Deka World of Food, die meer op het klassieke supermarktconcept lijken, moeten dan weer met de juiste accenten het onderscheid blijven aantonen. Verse producten en streekproducten lijken daarbij volgens GfK een goede stap, omdat gezonde voeding steeds belangrijker wordt.

 

In totaal is bijna 90% van de ondervraagde bezoekers enthousiast over de vier nieuwe concepten en verwachten zij deze in de toekomst zeker opnieuw te bezoeken. Als verbeterpunten noemen ze evenwel onder meer problemen met de afzuiging bij de Foodhallen en de temperatuursregeling in de Markthal. Bij die laatste willen veel consumenten ook graag wat meer zitgelegenheid en ruimte zien.

Tags: