GGD wil energiedrankjes uit de supermarkt

GGD wil energiedrankjes uit de supermarkt

De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst GGD wil dat supermarkten stoppen met de verkoop van energiedrankjes. De verkoop zou moeten worden beperkt tot winkels die gespecialiseerd zijn in voedingssupplementen, om zo te voorkomen dat kinderen de smalle blikjes kopen.

Achtjarigen aan de Red Bull

Volgens de directeur van GGD Nederland, Laurent de Vries, zijn de stimulerende drankjes slecht voor de leerprestaties en de gezondheid van kinderen. De gemeente Amsterdam komt met een campagne die ouders moet wijzen op de gevaren van de drankjes, die vol zitten met cafeïne en andere stimulerende middelen. Zo zorgen ze voor hyperactieve leerlingen in de klas, die zich niet kunnen concentreren op de lesstof.

 

Veel scholieren nemen blikjes merken als Red Bull, Mixxed Up of Bullit mee naar school of gaan in de pauze naar de supermarkt om zo'n blikje te kopen. "Kinderen gebruiken het om op school wakker te blijven, maar een achtjarige moet gewoon op tijd in bed liggen", zegt stadsdeelvoorzitter Martien Kuitenbrouwer van Amsterdam-West, waar de campagne gaat lopen, tegen dagblad Het Parool.

 

Veeel middelbare scholen hebben de blikjes intussen al in de ban gedaan. Al sinds de opkomst van energiedrankjes ruim tien jaar geleden wordt gediscussieerd over de gezondheidseffecten. Het is echter vooral de invloed van consumptie op kinderen die veel wetenschappers zorgen baart. Een week eerder pleitte de GGD er ook al voor om alcohol helemaal weg te halen uit de supermarkt. Daarmee moet het zogenoemde comazuipen worden tegengegaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top