GGD wil energiedrankjes uit de supermarkt | RetailDetail

GGD wil energiedrankjes uit de supermarkt

GGD wil energiedrankjes uit de supermarkt

De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst GGD wil dat supermarkten stoppen met de verkoop van energiedrankjes. De verkoop zou moeten worden beperkt tot winkels die gespecialiseerd zijn in voedingssupplementen, om zo te voorkomen dat kinderen de smalle blikjes kopen.

Achtjarigen aan de Red Bull

Volgens de directeur van GGD Nederland, Laurent de Vries, zijn de stimulerende drankjes slecht voor de leerprestaties en de gezondheid van kinderen. De gemeente Amsterdam komt met een campagne die ouders moet wijzen op de gevaren van de drankjes, die vol zitten met cafeïne en andere stimulerende middelen. Zo zorgen ze voor hyperactieve leerlingen in de klas, die zich niet kunnen concentreren op de lesstof.

 

Veel scholieren nemen blikjes merken als Red Bull, Mixxed Up of Bullit mee naar school of gaan in de pauze naar de supermarkt om zo'n blikje te kopen. "Kinderen gebruiken het om op school wakker te blijven, maar een achtjarige moet gewoon op tijd in bed liggen", zegt stadsdeelvoorzitter Martien Kuitenbrouwer van Amsterdam-West, waar de campagne gaat lopen, tegen dagblad Het Parool.

 

Veeel middelbare scholen hebben de blikjes intussen al in de ban gedaan. Al sinds de opkomst van energiedrankjes ruim tien jaar geleden wordt gediscussieerd over de gezondheidseffecten. Het is echter vooral de invloed van consumptie op kinderen die veel wetenschappers zorgen baart. Een week eerder pleitte de GGD er ook al voor om alcohol helemaal weg te halen uit de supermarkt. Daarmee moet het zogenoemde comazuipen worden tegengegaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.