GGD wil energiedrankjes uit de supermarkt | RetailDetail

GGD wil energiedrankjes uit de supermarkt

GGD wil energiedrankjes uit de supermarkt

De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst GGD wil dat supermarkten stoppen met de verkoop van energiedrankjes. De verkoop zou moeten worden beperkt tot winkels die gespecialiseerd zijn in voedingssupplementen, om zo te voorkomen dat kinderen de smalle blikjes kopen.

Achtjarigen aan de Red Bull

Volgens de directeur van GGD Nederland, Laurent de Vries, zijn de stimulerende drankjes slecht voor de leerprestaties en de gezondheid van kinderen. De gemeente Amsterdam komt met een campagne die ouders moet wijzen op de gevaren van de drankjes, die vol zitten met cafeïne en andere stimulerende middelen. Zo zorgen ze voor hyperactieve leerlingen in de klas, die zich niet kunnen concentreren op de lesstof.

 

Veel scholieren nemen blikjes merken als Red Bull, Mixxed Up of Bullit mee naar school of gaan in de pauze naar de supermarkt om zo'n blikje te kopen. "Kinderen gebruiken het om op school wakker te blijven, maar een achtjarige moet gewoon op tijd in bed liggen", zegt stadsdeelvoorzitter Martien Kuitenbrouwer van Amsterdam-West, waar de campagne gaat lopen, tegen dagblad Het Parool.

 

Veeel middelbare scholen hebben de blikjes intussen al in de ban gedaan. Al sinds de opkomst van energiedrankjes ruim tien jaar geleden wordt gediscussieerd over de gezondheidseffecten. Het is echter vooral de invloed van consumptie op kinderen die veel wetenschappers zorgen baart. Een week eerder pleitte de GGD er ook al voor om alcohol helemaal weg te halen uit de supermarkt. Daarmee moet het zogenoemde comazuipen worden tegengegaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.