GGD wil energiedrankjes uit de supermarkt

GGD wil energiedrankjes uit de supermarkt

De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst GGD wil dat supermarkten stoppen met de verkoop van energiedrankjes. De verkoop zou moeten worden beperkt tot winkels die gespecialiseerd zijn in voedingssupplementen, om zo te voorkomen dat kinderen de smalle blikjes kopen.

Achtjarigen aan de Red Bull

Volgens de directeur van GGD Nederland, Laurent de Vries, zijn de stimulerende drankjes slecht voor de leerprestaties en de gezondheid van kinderen. De gemeente Amsterdam komt met een campagne die ouders moet wijzen op de gevaren van de drankjes, die vol zitten met cafeïne en andere stimulerende middelen. Zo zorgen ze voor hyperactieve leerlingen in de klas, die zich niet kunnen concentreren op de lesstof.

 

Veel scholieren nemen blikjes merken als Red Bull, Mixxed Up of Bullit mee naar school of gaan in de pauze naar de supermarkt om zo'n blikje te kopen. "Kinderen gebruiken het om op school wakker te blijven, maar een achtjarige moet gewoon op tijd in bed liggen", zegt stadsdeelvoorzitter Martien Kuitenbrouwer van Amsterdam-West, waar de campagne gaat lopen, tegen dagblad Het Parool.

 

Veeel middelbare scholen hebben de blikjes intussen al in de ban gedaan. Al sinds de opkomst van energiedrankjes ruim tien jaar geleden wordt gediscussieerd over de gezondheidseffecten. Het is echter vooral de invloed van consumptie op kinderen die veel wetenschappers zorgen baart. Een week eerder pleitte de GGD er ook al voor om alcohol helemaal weg te halen uit de supermarkt. Daarmee moet het zogenoemde comazuipen worden tegengegaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top