GGD wil energiedrankjes uit de supermarkt

GGD wil energiedrankjes uit de supermarkt

De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst GGD wil dat supermarkten stoppen met de verkoop van energiedrankjes. De verkoop zou moeten worden beperkt tot winkels die gespecialiseerd zijn in voedingssupplementen, om zo te voorkomen dat kinderen de smalle blikjes kopen.

Achtjarigen aan de Red Bull

Volgens de directeur van GGD Nederland, Laurent de Vries, zijn de stimulerende drankjes slecht voor de leerprestaties en de gezondheid van kinderen. De gemeente Amsterdam komt met een campagne die ouders moet wijzen op de gevaren van de drankjes, die vol zitten met cafeïne en andere stimulerende middelen. Zo zorgen ze voor hyperactieve leerlingen in de klas, die zich niet kunnen concentreren op de lesstof.

 

Veel scholieren nemen blikjes merken als Red Bull, Mixxed Up of Bullit mee naar school of gaan in de pauze naar de supermarkt om zo'n blikje te kopen. "Kinderen gebruiken het om op school wakker te blijven, maar een achtjarige moet gewoon op tijd in bed liggen", zegt stadsdeelvoorzitter Martien Kuitenbrouwer van Amsterdam-West, waar de campagne gaat lopen, tegen dagblad Het Parool.

 

Veeel middelbare scholen hebben de blikjes intussen al in de ban gedaan. Al sinds de opkomst van energiedrankjes ruim tien jaar geleden wordt gediscussieerd over de gezondheidseffecten. Het is echter vooral de invloed van consumptie op kinderen die veel wetenschappers zorgen baart. Een week eerder pleitte de GGD er ook al voor om alcohol helemaal weg te halen uit de supermarkt. Daarmee moet het zogenoemde comazuipen worden tegengegaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top