Godiva wil de wereld veroveren met hulp van supermarkten

Godiva wil de wereld veroveren met hulp van supermarkten
Shutterstock

Het Belgische pralinemerk Godiva gaat zijn chocolade binnenkort in supermarkten verkopen. Het heeft daarvoor een overeenkomst getekend met ketens als Albert Heijn en Sainsbury’s. Voorheen verkocht het vrijwel enkel via eigen winkels.

Streefdoel: omzet van twee miljard dollar

De nieuwe lijn Godiva Masterpieces zal binnenkort in de supermarkt te vinden zijn: naast Sainsbury’s in het Verenigd Koninkrijk en Albert Heijn in België en Nederland heeft de chocolademaker ook overeenkomsten met supermarkten in Canada, China, Saoedi-Arabië, Turkije, de Verenigde Staten en Zweden.

 

Godiva heeft momenteel al 800 eigen winkels te vinden in meer dan honderd landen. Daarnaast worden de pralines ook verkocht in grote warenhuizen, speciaalzaken, online en op luchthavens. Dankzij de samenwerking met Sainsbury’s komen er in het Verenigd Koninkrijk in één klap 500 extra verkooppunten bij. Voorheen was de chocolade er enkel te vinden in de twaalf eigen winkels en een aantal warenhuizen.

 

Het merk boort de markt van de supermarkten aan om snel te kunnen doorgroeien: tegen 2022 wil het immers een omzet halen van twee miljard dollar (1,7 miljard euro). De huidige omzet is niet bekend, maar het zou over meer dan een verdubbeling gaan.

 

Godiva maakt deel uit van Pladis, de snoepafdeling van de Turkse Yildiz Holding. Dat liet eerder al verstaan grote plannen te hebben met Godiva. Daarbij werd niet enkel het assortiment fel uitgebreid, maar werden ook nieuwe markten in Azië en het Midden-Oosten aangeboord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top