Godiva wil de wereld veroveren met hulp van supermarkten | RetailDetail

Godiva wil de wereld veroveren met hulp van supermarkten

Godiva wil de wereld veroveren met hulp van supermarkten
Shutterstock

Het Belgische pralinemerk Godiva gaat zijn chocolade binnenkort in supermarkten verkopen. Het heeft daarvoor een overeenkomst getekend met ketens als Albert Heijn en Sainsbury’s. Voorheen verkocht het vrijwel enkel via eigen winkels.

Streefdoel: omzet van twee miljard dollar

De nieuwe lijn Godiva Masterpieces zal binnenkort in de supermarkt te vinden zijn: naast Sainsbury’s in het Verenigd Koninkrijk en Albert Heijn in België en Nederland heeft de chocolademaker ook overeenkomsten met supermarkten in Canada, China, Saoedi-Arabië, Turkije, de Verenigde Staten en Zweden.

 

Godiva heeft momenteel al 800 eigen winkels te vinden in meer dan honderd landen. Daarnaast worden de pralines ook verkocht in grote warenhuizen, speciaalzaken, online en op luchthavens. Dankzij de samenwerking met Sainsbury’s komen er in het Verenigd Koninkrijk in één klap 500 extra verkooppunten bij. Voorheen was de chocolade er enkel te vinden in de twaalf eigen winkels en een aantal warenhuizen.

 

Het merk boort de markt van de supermarkten aan om snel te kunnen doorgroeien: tegen 2022 wil het immers een omzet halen van twee miljard dollar (1,7 miljard euro). De huidige omzet is niet bekend, maar het zou over meer dan een verdubbeling gaan.

 

Godiva maakt deel uit van Pladis, de snoepafdeling van de Turkse Yildiz Holding. Dat liet eerder al verstaan grote plannen te hebben met Godiva. Daarbij werd niet enkel het assortiment fel uitgebreid, maar werden ook nieuwe markten in Azië en het Midden-Oosten aangeboord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.