Goed half jaar voor FrieslandCampina

Goed half jaar voor FrieslandCampina

Zuivelproducent FrieslandCampina heeft er een sterk eerste half jaar van 2013 opzitten. De omzet en de nettowinst van het bedrijf gingen er flink op vooruit: het bedrijf lijkt voorlopig weinig last te hebben van de economische crisis.

Winststijging van 17 procent

De omzet van FrieslandCampina kwam voor die periode uit op 5,52 miljard euro, een stijging van 8,5% vergeleken met dezelfde periode van 2012. De nettowinst steeg zelfs met 17 procent tot 164 miljoen euro. In deze cijfers is ook de boete van zes miljoen euro verwerkt, die het bedrijf eerder dit jaar kreeg in China, voor het overtreden van de wet op mededinging. De cijfers hadden er dus zelfs nog een tikkeltje beter kunnen uitzien.

 

FrieslandCampina geeft aan dat de hogere verkoopprijzen van vooral kaas, boter en ingrediënten de reden zijn voor de goede cijfers.

 

Daling in Europa, stijging op andere markten

"De eerste zes maanden van 2013 laten voor FrieslandCampina een goed resultaat zien. We liggen strategisch op koers. Dat neemt niet weg dat ook FrieslandCampina een passend antwoord moet vinden op de gevolgen van de achterblijvende consumentenbestedingen in Europa", zegt topman Cees 't Hart aan De Telegraaf.

 

Zijn uitspraak sluit aan bij de cijfers die over het algemeen wel rooskleurig zijn, maar in Europa eerder een dalende trend vertonen, met bijna 1 procent tot 1,48 miljard euro. Ook de operationele winst daalde er met 2 procent tot 48 miljoen euro. "Vooral in Hongarije, Roemenië, Duitsland en Nederland stonden de volumes onder druk", gaat 't Hart verder in De Telegraaf.

 

Op andere, snelgroeiende markten, zoals onder andere China, Thailand en Indonesië, kan FrieslandCampina wel heel mooie cijfers voorleggen. De omzet van de internationale divisie steeg met meer dan 17 procent en kwam uit op 1,61 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top