Goed half jaar voor FrieslandCampina

Goed half jaar voor FrieslandCampina

Zuivelproducent FrieslandCampina heeft er een sterk eerste half jaar van 2013 opzitten. De omzet en de nettowinst van het bedrijf gingen er flink op vooruit: het bedrijf lijkt voorlopig weinig last te hebben van de economische crisis.

Winststijging van 17 procent

De omzet van FrieslandCampina kwam voor die periode uit op 5,52 miljard euro, een stijging van 8,5% vergeleken met dezelfde periode van 2012. De nettowinst steeg zelfs met 17 procent tot 164 miljoen euro. In deze cijfers is ook de boete van zes miljoen euro verwerkt, die het bedrijf eerder dit jaar kreeg in China, voor het overtreden van de wet op mededinging. De cijfers hadden er dus zelfs nog een tikkeltje beter kunnen uitzien.

 

FrieslandCampina geeft aan dat de hogere verkoopprijzen van vooral kaas, boter en ingrediënten de reden zijn voor de goede cijfers.

 

Daling in Europa, stijging op andere markten

"De eerste zes maanden van 2013 laten voor FrieslandCampina een goed resultaat zien. We liggen strategisch op koers. Dat neemt niet weg dat ook FrieslandCampina een passend antwoord moet vinden op de gevolgen van de achterblijvende consumentenbestedingen in Europa", zegt topman Cees 't Hart aan De Telegraaf.

 

Zijn uitspraak sluit aan bij de cijfers die over het algemeen wel rooskleurig zijn, maar in Europa eerder een dalende trend vertonen, met bijna 1 procent tot 1,48 miljard euro. Ook de operationele winst daalde er met 2 procent tot 48 miljoen euro. "Vooral in Hongarije, Roemenië, Duitsland en Nederland stonden de volumes onder druk", gaat 't Hart verder in De Telegraaf.

 

Op andere, snelgroeiende markten, zoals onder andere China, Thailand en Indonesië, kan FrieslandCampina wel heel mooie cijfers voorleggen. De omzet van de internationale divisie steeg met meer dan 17 procent en kwam uit op 1,61 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top