Goed half jaar voor FrieslandCampina

Goed half jaar voor FrieslandCampina

Zuivelproducent FrieslandCampina heeft er een sterk eerste half jaar van 2013 opzitten. De omzet en de nettowinst van het bedrijf gingen er flink op vooruit: het bedrijf lijkt voorlopig weinig last te hebben van de economische crisis.

Winststijging van 17 procent

De omzet van FrieslandCampina kwam voor die periode uit op 5,52 miljard euro, een stijging van 8,5% vergeleken met dezelfde periode van 2012. De nettowinst steeg zelfs met 17 procent tot 164 miljoen euro. In deze cijfers is ook de boete van zes miljoen euro verwerkt, die het bedrijf eerder dit jaar kreeg in China, voor het overtreden van de wet op mededinging. De cijfers hadden er dus zelfs nog een tikkeltje beter kunnen uitzien.

 

FrieslandCampina geeft aan dat de hogere verkoopprijzen van vooral kaas, boter en ingrediënten de reden zijn voor de goede cijfers.

 

Daling in Europa, stijging op andere markten

"De eerste zes maanden van 2013 laten voor FrieslandCampina een goed resultaat zien. We liggen strategisch op koers. Dat neemt niet weg dat ook FrieslandCampina een passend antwoord moet vinden op de gevolgen van de achterblijvende consumentenbestedingen in Europa", zegt topman Cees 't Hart aan De Telegraaf.

 

Zijn uitspraak sluit aan bij de cijfers die over het algemeen wel rooskleurig zijn, maar in Europa eerder een dalende trend vertonen, met bijna 1 procent tot 1,48 miljard euro. Ook de operationele winst daalde er met 2 procent tot 48 miljoen euro. "Vooral in Hongarije, Roemenië, Duitsland en Nederland stonden de volumes onder druk", gaat 't Hart verder in De Telegraaf.

 

Op andere, snelgroeiende markten, zoals onder andere China, Thailand en Indonesië, kan FrieslandCampina wel heel mooie cijfers voorleggen. De omzet van de internationale divisie steeg met meer dan 17 procent en kwam uit op 1,61 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top