Goed half jaar voor FrieslandCampina | RetailDetail

Goed half jaar voor FrieslandCampina

Goed half jaar voor FrieslandCampina

Zuivelproducent FrieslandCampina heeft er een sterk eerste half jaar van 2013 opzitten. De omzet en de nettowinst van het bedrijf gingen er flink op vooruit: het bedrijf lijkt voorlopig weinig last te hebben van de economische crisis.

Winststijging van 17 procent

De omzet van FrieslandCampina kwam voor die periode uit op 5,52 miljard euro, een stijging van 8,5% vergeleken met dezelfde periode van 2012. De nettowinst steeg zelfs met 17 procent tot 164 miljoen euro. In deze cijfers is ook de boete van zes miljoen euro verwerkt, die het bedrijf eerder dit jaar kreeg in China, voor het overtreden van de wet op mededinging. De cijfers hadden er dus zelfs nog een tikkeltje beter kunnen uitzien.

 

FrieslandCampina geeft aan dat de hogere verkoopprijzen van vooral kaas, boter en ingrediënten de reden zijn voor de goede cijfers.

 

Daling in Europa, stijging op andere markten

"De eerste zes maanden van 2013 laten voor FrieslandCampina een goed resultaat zien. We liggen strategisch op koers. Dat neemt niet weg dat ook FrieslandCampina een passend antwoord moet vinden op de gevolgen van de achterblijvende consumentenbestedingen in Europa", zegt topman Cees 't Hart aan De Telegraaf.

 

Zijn uitspraak sluit aan bij de cijfers die over het algemeen wel rooskleurig zijn, maar in Europa eerder een dalende trend vertonen, met bijna 1 procent tot 1,48 miljard euro. Ook de operationele winst daalde er met 2 procent tot 48 miljoen euro. "Vooral in Hongarije, Roemenië, Duitsland en Nederland stonden de volumes onder druk", gaat 't Hart verder in De Telegraaf.

 

Op andere, snelgroeiende markten, zoals onder andere China, Thailand en Indonesië, kan FrieslandCampina wel heel mooie cijfers voorleggen. De omzet van de internationale divisie steeg met meer dan 17 procent en kwam uit op 1,61 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.