"Gourmetvlees in supermarkten niet duurzaam" | RetailDetail

"Gourmetvlees in supermarkten niet duurzaam"

"Gourmetvlees in supermarkten niet duurzaam"

Uit een onderzoek van milieuorganisatie Natuur & Milieu blijkt dat het gourmetvlees in Nederlandse supermarkten slecht scoort op het vlak van zowel dierenwelzijn als duurzaamheid. Geen enkele schotel behaalde een voldoende.

Slechtste score voor Jumbo

Natuur & Milieu onderzocht 12 schotels uit vijf supermarkten: Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Plus en Lidl. Daaruit blijkt dat twee schotels van Albert Heijn gemiddeld het beste scoren, maar met een eindcijfer van 4,3 op 10 scoren ook zij ruim onvoldoende. Onderaan de ranking vinden we twee schotels van Jumbo met eindcijfers van 2,5 en 2,7 op 10.


Het is vooral op vlak van duurzaamheid dat alle schotels slecht scoren. Daar variëren de scores van 1 op 10 (Lidl) tot 3,9 op 10 (Albert Heijn). Op vlak van dierenwelzijn zijn de scores iets beter. De slechtste score is daar voor Plus en Lidl met 3,6 op 10. Een andere schotel van Lidl haalt dan weer de hoogste score met 6,5 op 10.


"Supermarkten roepen wij op om hun schotels diervriendelijker en duurzamer te maken. Duurzaam betekent: kip en zo min mogelijk rund of varken en diervriendelijk betekent biologisch of met sterren van het beterleven-keurmerk. We dagen supermarkten uit om volgend jaar met betere alternatieven te komen. Zodat iedereen tijdens kerst de keuze heeft voor een echt goed stukje vlees", aldus Sijas Akkerman van Natuur en Milieu.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.