"Gourmetvlees in supermarkten niet duurzaam" | RetailDetail

"Gourmetvlees in supermarkten niet duurzaam"

"Gourmetvlees in supermarkten niet duurzaam"

Uit een onderzoek van milieuorganisatie Natuur & Milieu blijkt dat het gourmetvlees in Nederlandse supermarkten slecht scoort op het vlak van zowel dierenwelzijn als duurzaamheid. Geen enkele schotel behaalde een voldoende.

Slechtste score voor Jumbo

Natuur & Milieu onderzocht 12 schotels uit vijf supermarkten: Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Plus en Lidl. Daaruit blijkt dat twee schotels van Albert Heijn gemiddeld het beste scoren, maar met een eindcijfer van 4,3 op 10 scoren ook zij ruim onvoldoende. Onderaan de ranking vinden we twee schotels van Jumbo met eindcijfers van 2,5 en 2,7 op 10.


Het is vooral op vlak van duurzaamheid dat alle schotels slecht scoren. Daar variëren de scores van 1 op 10 (Lidl) tot 3,9 op 10 (Albert Heijn). Op vlak van dierenwelzijn zijn de scores iets beter. De slechtste score is daar voor Plus en Lidl met 3,6 op 10. Een andere schotel van Lidl haalt dan weer de hoogste score met 6,5 op 10.


"Supermarkten roepen wij op om hun schotels diervriendelijker en duurzamer te maken. Duurzaam betekent: kip en zo min mogelijk rund of varken en diervriendelijk betekent biologisch of met sterren van het beterleven-keurmerk. We dagen supermarkten uit om volgend jaar met betere alternatieven te komen. Zodat iedereen tijdens kerst de keuze heeft voor een echt goed stukje vlees", aldus Sijas Akkerman van Natuur en Milieu.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.