Green Protein Alliance wil meer plantaardige eiwitten in super | RetailDetail

Green Protein Alliance wil meer plantaardige eiwitten in supermarkten

Green Protein Alliance wil meer plantaardige eiwitten in supermarkten

De Green Protein Alliance wil naar een groter aanbod van producten met meer plantaardige eiwitten in supermarkten en andere aanbieders. Initiatiefnemer Het Planeet stelt zijn plannen volgende week donderdag voor tijdens het eerste Nationale Green Protein Event.   

Naar betere balans dierlijk-plantaardig

De GPA wil Nederland helpen een gezonder evenwicht te brengen in de consumptie van plantaardig en dierlijk eiwit. Doel van de alliantie is dat die consumptie in 2025 (net als in 1960) in balans is: nu is immers 65% van de proteine van dierlijke herkomst en komt slechts 35% uit plantaardige bronnen.

 

De alliantie is een samenwerkingsverband van producenten en aanbieders zoals retailers, maaltijdboxleveranciers, het Voedingscentrum en Milieucentraal bestaat uit bijna twintig deelnemers.  Onder hen zijn verwerkende bedrijven van peulvruchten, wieren, algen, aardappel en rijst zoals Meatless, Ojah/Beeter, Tivall, Alpro, Solanic en Nutress.

 

GPA is een initiatief van Het Planeet, de branche-organisatie voor duurzame eiwitten, en wordt ondersteund door het ministerie van Economische Zaken.  

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.