Green Protein Alliance wil meer plantaardige eiwitten in super | RetailDetail

Green Protein Alliance wil meer plantaardige eiwitten in supermarkten

Green Protein Alliance wil meer plantaardige eiwitten in supermarkten

De Green Protein Alliance wil naar een groter aanbod van producten met meer plantaardige eiwitten in supermarkten en andere aanbieders. Initiatiefnemer Het Planeet stelt zijn plannen volgende week donderdag voor tijdens het eerste Nationale Green Protein Event.   

Naar betere balans dierlijk-plantaardig

De GPA wil Nederland helpen een gezonder evenwicht te brengen in de consumptie van plantaardig en dierlijk eiwit. Doel van de alliantie is dat die consumptie in 2025 (net als in 1960) in balans is: nu is immers 65% van de proteine van dierlijke herkomst en komt slechts 35% uit plantaardige bronnen.

 

De alliantie is een samenwerkingsverband van producenten en aanbieders zoals retailers, maaltijdboxleveranciers, het Voedingscentrum en Milieucentraal bestaat uit bijna twintig deelnemers.  Onder hen zijn verwerkende bedrijven van peulvruchten, wieren, algen, aardappel en rijst zoals Meatless, Ojah/Beeter, Tivall, Alpro, Solanic en Nutress.

 

GPA is een initiatief van Het Planeet, de branche-organisatie voor duurzame eiwitten, en wordt ondersteund door het ministerie van Economische Zaken.  

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.