Greenpeace komt in actie tegen kinderworst | RetailDetail

Greenpeace komt in actie tegen kinderworst

Greenpeace komt in actie tegen kinderworst
Foto: Shutterstock

Vroeger was het Samsonworst, vandaag zijn er allerhande vleeswaren met K3, Plop, de Smurfen en meer. Ongepast, vindt Greenpeace, dat oproept om het vleesbeleg voor kinderen te vervangen door een plantaardig alternatief.

 

"Kan de gezondheid schaden"

Milieuorganisatie Greenpeace analyseerde zes vleeswaren die zich met populaire televisiefiguurtjes tot kinderen richten, zoals de hespenworst met Samson, kipfilet van K3, gevogelteworst met Maya de Bij, gevogelteworst met Plop, ham met de Smurfen en ook de knackworstjes met de Smurfen op. De charcuterie is schadelijk voor de gezondheid van kinderen, klinkt het verdict: “Er blijkt nauwelijks een verschil tussen bewerkt vlees dat zich met populaire figuurtjes naar onze kinderen richt en andere charcuterie in de supermarkt: ook hierin vinden we een hoog zoutgehalte, verzadigde vetzuren, nitrieten en fosfaten terug.”

 

Zeker voor kinderen houdt dat risico’s in, aldus Sebastien Snoeck van Greenpeace, want “bewerkt vlees staat buiten de voedingsdriehoek, in de rode restgroep met vette en gesuikerde producten. Het kan bij overconsumptie de gezondheid schaden. Dat geldt nog meer voor kinderen, die een ander metabolisme hebben. Hun aanbevolen dagelijkse dosis zout bijvoorbeeld ligt aanzienlijk lager dan bij volwassenen.”

 

Kinderen eten te veel vlees

Ook wijst Greenpeace op de negatieve impact van vleesconsumptie op ons klimaat en het milieu. De organisatie roept de bedrijven achter de kindercharcuterie, meer bepaald Studio 100 en IMPS (het productiehuis achter de Smurfen), daarom op om hun merknamen voortaan alleen nog aan gezonde alternatieven, zoals plantaardig broodbeleg, te koppelen.

 

IMPS heeft alvast gereageerd dat het geen smurfenvlees meer verkoopt. Kinderen zouden vandaag in België nog te veel vlees eten: volgens het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) ligt de gemiddelde wekelijkse consumptie van vleesbereidingen bij kinderen tot 13 jaar boven de aanbevolen hoeveelheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.