Greenpeace komt in actie tegen kinderworst | RetailDetail

Greenpeace komt in actie tegen kinderworst

Greenpeace komt in actie tegen kinderworst
Foto: Shutterstock

Vroeger was het Samsonworst, vandaag zijn er allerhande vleeswaren met K3, Plop, de Smurfen en meer. Ongepast, vindt Greenpeace, dat oproept om het vleesbeleg voor kinderen te vervangen door een plantaardig alternatief.

 

"Kan de gezondheid schaden"

Milieuorganisatie Greenpeace analyseerde zes vleeswaren die zich met populaire televisiefiguurtjes tot kinderen richten, zoals de hespenworst met Samson, kipfilet van K3, gevogelteworst met Maya de Bij, gevogelteworst met Plop, ham met de Smurfen en ook de knackworstjes met de Smurfen op. De charcuterie is schadelijk voor de gezondheid van kinderen, klinkt het verdict: “Er blijkt nauwelijks een verschil tussen bewerkt vlees dat zich met populaire figuurtjes naar onze kinderen richt en andere charcuterie in de supermarkt: ook hierin vinden we een hoog zoutgehalte, verzadigde vetzuren, nitrieten en fosfaten terug.”

 

Zeker voor kinderen houdt dat risico’s in, aldus Sebastien Snoeck van Greenpeace, want “bewerkt vlees staat buiten de voedingsdriehoek, in de rode restgroep met vette en gesuikerde producten. Het kan bij overconsumptie de gezondheid schaden. Dat geldt nog meer voor kinderen, die een ander metabolisme hebben. Hun aanbevolen dagelijkse dosis zout bijvoorbeeld ligt aanzienlijk lager dan bij volwassenen.”

 

Kinderen eten te veel vlees

Ook wijst Greenpeace op de negatieve impact van vleesconsumptie op ons klimaat en het milieu. De organisatie roept de bedrijven achter de kindercharcuterie, meer bepaald Studio 100 en IMPS (het productiehuis achter de Smurfen), daarom op om hun merknamen voortaan alleen nog aan gezonde alternatieven, zoals plantaardig broodbeleg, te koppelen.

 

IMPS heeft alvast gereageerd dat het geen smurfenvlees meer verkoopt. Kinderen zouden vandaag in België nog te veel vlees eten: volgens het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) ligt de gemiddelde wekelijkse consumptie van vleesbereidingen bij kinderen tot 13 jaar boven de aanbevolen hoeveelheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.