Greenpeace telt bio agf in supermarkten | RetailDetail

Greenpeace op zoek naar beste bio supermarkt

Greenpeace op zoek naar beste bio supermarkt
Greenwire

Greenpeace start donderdag bij zeven Nederlandse supermarktketens met het tellen van het aanbod biologische groenten, fruit en aardappelen. Zo wil de organisatie bio een zetje in de rug geven.

Naar meer bio, gifvrij en bij-vriendelijk

Greenpeace heeft Albert Heijn, Aldi, Coop, Dirk, Jumbo, Lidl en Plus in een brief gevraagd hoe zij boeren en tuinders steunen bij het verduurzamen van hun productie. In het schrijven, waarin het doel van de telling staat, worden supermarkten ook verzocht een vragenlijst in te vullen over het biologisch agf assortiment.

 

De milieu-organisatie wil ook weten wat het aandeel Milieukeur-gecertificeerde producten is op de agf-afdeling van de supermarkt, welk aandeel van de verse agf van Nederlandse telers afkomstig is en hoe groot het aandeel biologische groenten en fruit is in de jaarlijkse afzet van groenten en fruit van de supermarkt. Zo wil Greenpeace het totale aanbod biologische groenten, fruit en aardappelen in Nederland vergroten en zo meer gifvrije en bij-vriendelijke producten in het schap krijgen. Greenpeace maakte vorig jaar al afspraken met Jumbo om bijensterfte tegen te gaan en meer bij-vriendelijke agf in de schappen te brengen.

 

De vrijwilligers van Greenwire, de community van Greenpeace, gaan tot 2 oktober bij de supermarkten het biologische aanbod van onbewerkte en bewerkte producten van aardappelen, groenten en fruit in beeld brengen. Het onderzoek moet leiden tot een rapport dat in oktober verschijnt. Hieruit moet blijken welke supermarkten goed bezig zijn en bij welke ketens nog werk aan de winkel is, aldus de organisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.