Greenpeace telt bio agf in supermarkten | RetailDetail

Greenpeace op zoek naar beste bio supermarkt

Greenpeace op zoek naar beste bio supermarkt
Greenwire

Greenpeace start donderdag bij zeven Nederlandse supermarktketens met het tellen van het aanbod biologische groenten, fruit en aardappelen. Zo wil de organisatie bio een zetje in de rug geven.

Naar meer bio, gifvrij en bij-vriendelijk

Greenpeace heeft Albert Heijn, Aldi, Coop, Dirk, Jumbo, Lidl en Plus in een brief gevraagd hoe zij boeren en tuinders steunen bij het verduurzamen van hun productie. In het schrijven, waarin het doel van de telling staat, worden supermarkten ook verzocht een vragenlijst in te vullen over het biologisch agf assortiment.

 

De milieu-organisatie wil ook weten wat het aandeel Milieukeur-gecertificeerde producten is op de agf-afdeling van de supermarkt, welk aandeel van de verse agf van Nederlandse telers afkomstig is en hoe groot het aandeel biologische groenten en fruit is in de jaarlijkse afzet van groenten en fruit van de supermarkt. Zo wil Greenpeace het totale aanbod biologische groenten, fruit en aardappelen in Nederland vergroten en zo meer gifvrije en bij-vriendelijke producten in het schap krijgen. Greenpeace maakte vorig jaar al afspraken met Jumbo om bijensterfte tegen te gaan en meer bij-vriendelijke agf in de schappen te brengen.

 

De vrijwilligers van Greenwire, de community van Greenpeace, gaan tot 2 oktober bij de supermarkten het biologische aanbod van onbewerkte en bewerkte producten van aardappelen, groenten en fruit in beeld brengen. Het onderzoek moet leiden tot een rapport dat in oktober verschijnt. Hieruit moet blijken welke supermarkten goed bezig zijn en bij welke ketens nog werk aan de winkel is, aldus de organisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.