Greenyard Foods koopt aandeel in Indische webwinkel

Greenyard Foods koopt aandeel in Indische webwinkel

Greenyard Foods koopt aandeel in Indische webwinkel

Het Belgische fruit- en groentebedrijf Greenyard Foods wil een grotere rol gaan spelen op vlak van e-commerce. Zo heeft het onder andere een belang genomen in de Indische groente- en fruitwebwinkel MeraKisan.

Groeien in India én met Amazon

“Alles wijst erop dat e-commerce in onze sector een grote groeimarkt wordt”, zegt Frédéric Rosseneu, die bij Greenyard verantwoordelijk is voor groeiprojecten, aan De Tijd. “E-commerce is een markt die we niet willen missen. Daarom hebben we er sinds dit jaar een verhoogde aandacht voor.”

 

Greenyard Foods neemt daarom een belang van 33% in MeraKisan, een Indische webwinkel die fruit en groenten verkoopt. “India is een uniek land, want amper acht procent van het fruit en de groenten dat de Indiërs eten, kopen ze in de supermarkt. Er zijn geen dominante supermarktketens in het land. We moeten er rechtstreeks naar de klant trekken.” Die tactiek zal Greenyard in Europa niet gebruiken, maar het bedrijf kijkt wel naar mogelijkheden om nauw samen te werken met supermarktketens.

 

Naast het belang in MeraKisan heeft Greenyard Foods ook een samenwerking afgesloten met Amazon: het is voortaan leverancier voor Amazon Fresh, de online supermarkt van de Amerikaanse retailer. “Wij leveren een aantal groente- en fruitproducten voor de dienst in Berlijn, München en Londen. Het blijft al bij al beperkt, want we zijn niet de enige leverancier.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.