Greenyard lijdt onder druk supermarkten

Greenyard lijdt onder druk supermarkten

Groenten- en fruitproducent Greenyard presteerde vorig boekjaar onder de verwachtingen. De prijsdruk vanuit de supermarkten weegt door, net als de mislukte overname van Dole.

 

Door onrustige wateren

In zijn gebroken boekjaar 2017-2018, dat op 31 maart eindigde, daalde zowel de omzet als de winst bij Greenyard. De omzet kwam op 4,17 miljard euro uit (-1,7%), terwijl de brutobedrijfswinst met 3,8% naar beneden dook. Het rebitda klokte af op 140 miljoen euro. Netto betekende dat een winst van 3,4 miljoen euro.

 

Oorzaken waren hoge eenmalige kosten, vooral door de afgesprongen overnamegesprekken met de Amerikaanse fruitverwerker Dole Food, maar ook door de overname van champignonpotgrondbedrijf Mykogen en het sluiten van twee magazijnen in Duitsland. De fruit- en groenteleverancier zag echter ook het versvolume zakken in een aantal kernmarkten – naar eigen zeggen de hoofdoorzaak van de gedaalde omzet en brutobedrijfswinst – en heeft het over prijsdruk in de voornaamste markten. “Het voorbije jaar navigeerde Greenyard door onrustige wateren”, geeft CEO Hein Deprez zelf toe.

 

Carrefour en Delhaize eisten prijsverlagingen

Duitsland en België behoren tot de geplaagde kernmarkten van de groep: de hevige concurrentie en scherpe prijzenoorlog drukte er stevig op de marges. In Duitsland trok Greenyards grootste klant rechtstreeks naar de boeren: de supermarktgroep dreef het aandeel direct ingekochte groenten en fruit op van 200 miljoen euro naar 1 miljard, legde Deprez in een analistenmeeting. Greenyard verloor zo 50 miljoen euro omzet, maar moest ook prijsconcessies doen.

 

In de Belgische thuismarkt werd de leverancier naar beneden getrokken in de strijd om de hand van Carrefour: Greenyard Fresh versterkte vorig boekjaar zijn samenwerking met de Franse retailer, door nog zo’n 1.500 verse producten extra te leveren aan de Carrefour-franchisewinkels, waaronder ook vlees, vis en bereide maaltijden. Concurrenten reageerden echter met prijsverlagingen, waardoor Greenyard zijn prijzen weer moest herzien. Ook Delhaize eiste prijsverlagingen.

 

Nog synergiewinsten te boeken

Toch gelooft topman Deprez dat hij de winstmarges weer op kan krikken: de brutowinst moet dit jaar 10% hoger geraken. Dat wil hij, volgens De Tijd, onder andere doen door meer synergiën te realiseren binnen het bedrijf. Op dit moment bestaat het fusiebedrijf nog uit tientallen verschillende vennootschappen, die een belastingdruk van 38% hebben. Door de vennootschappen te combineren, moet die druk dalen.

 

Ook de prijsdruk vanwege de supermarkten zal op termijn verminderen, gelooft Deprez: “We moeten samenwerken met de supermarkten, maar tegelijk moeten de boeren een faire prijs krijgen voor hun kwaliteit.”