Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.

 

Expertise in vers

Sinds dinsdag worden alle Carrefour Express-buurtwinkels en de kleinere Easy- en Market-supermarkten voor het complete versassortiment beleverd vanuit een gloednieuw distributiecentrum dat Greenyard exclusief voor Carrefour bouwde in Sint-Katelijne-Waver. “Een super-strategisch project dat we na jaren voorbereiding nu in de markt zetten”, verklaart secretaris-generaal Geoffroy Gersdorff van Carrefour Belgium. “In samenwerking met Greenyard starten we bovendien een category managementproject voor groenten en fruit.”

 

First in Fresh’, zo heet het ambitieuze versproject van de twee partners. Hoewel Greenyard in de eerste plaats een leverancier is van groenten en fruit, werd het bedrijf door Carrefour aangezocht omwille van zijn expertise in verslogistiek. Vanuit het nieuwe verdeelcentrum zullen dus ook brood, charcuterie, kaas, vis, koelvers fruitsap, maaltijden of sushi naar de zelfstandige winkels vertrekken. De instroom is gestart, tegen de maand mei moet het volledige aanbod beschikbaar zijn.

 

Het grote voordeel voor de franchisewinkels is dat ze bestellingen zullen kunnen plaatsen per stuk in plaats van per colli, en dat ze vijf dagen per week beleverd kunnen worden. Daardoor kan het versaanbod in de winkels uitbreiden en zullen de kwaliteit en de versheid toenemen. Alle winkeliers hebben een iPad gekregen om de bestellingen makkelijk te plaatsen: zo wordt het werk op de winkelvloer vereenvoudigd.

 

Transformatieplan

Carrefour stelde het project voor tijdens zijn voorjaarsbeurs die dinsdag en woensdag plaatsvond in de Leuvense Brabanthallen. Van de gelegenheid maakte de retailer gebruik om alle bezoekers in te lichten over de verschillende aspecten van het Transformatieplan, dat immers meer inhoudt dan enkel een sociaal plan.

 

Niet minder dan 59 concrete projecten staan op stapel: daaronder verschillende digitaliseringstrajecten, een versterking van het aanbod huismerken, bio en Kwaliteitsketen Carrefour, projecten om de efficiëntie in de organisatie te verhogen, investeringen in opleiding, en een veralgemening van de smartphone of tablet als werkinstrument. “De retailwereld evolueert zo snel, dat stilstaan onaanvaardbaar is. Iedereen werkt als gek om dit te realiseren”, verzekert Gersdorff.