Griekse supermarktketen Marinopoulos vraagt faillissement aan | RetailDetail

Griekse supermarktketen Marinopoulos vraagt faillissement aan

Griekse supermarktketen Marinopoulos vraagt faillissement aan

De Griekse supermarktketen Marinopoulos heeft dinsdag het faillissement aangevraagd. De supermarktketen werd in 1995 opgericht als een joint venture tussen de Marinopoulos Group en Carrefour, maar de Fransen trokken zich in 2012 terug uit de keten.

Domino-effect

Het faillissement is het gevolg van grote schulden bij Marinopoulos, dat honderden miljoen euro schuldig zou zijn aan meer dan 3.000 leveranciers. Er wordt dan ook gevreesd voor een domino-effect, nu de keten de boeken heeft neergelegd. Bij Marinopoulos zijn bijna 13.000 werknemers aan de slag.

 

De keten vroeg het faillissement aan om bescherming te krijgen tegen schuldeisers, die beslag lieten leggen op de inkomsten en hun producten terug uit de rekken kwamen halen. Het heeft nu twee maanden de tijd om gesprekken aan te knopen met een partner die de keten kan redden.  Eerder waren er al gesprekken met een andere Griekse keten, Sklavenitis, maar die bleven zonder gevolg. De totale schulden van 1,3 miljard euro zullen de nieuwe gesprekken alvast niet eenvoudig maken. De komende weken zullen verschillende oplossingen bekeken worden.

 

Marinopoulos ging al in 1893 van start, toen de eerste winkel onder de naam werd geopend. Momenteel heeft de keten meer dan 700 supermarkten in Griekenland. Het bedrijf is nog steeds grotendeels in handen van de familie van de oprichters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.