Groei chocoladeproducent Lindt & Sprüngli vertraagt | RetailDetail

Groei chocoladeproducent Lindt & Sprüngli vertraagt

Groei chocoladeproducent Lindt & Sprüngli vertraagt

De groei van de Zwitserse chocoladeproducent Lindt & Sprüngli is in 2016 vertraagd, vanwege de mindere vraag naar snoep, maar het bedrijf wist wel nog altijd veruit sneller te groeien dan de rest van de markt.

 

Krimpende Amerikaanse markt

De totale omzet van Lindt steeg in 2016 met 6,8 procent naar 3,9 miljard Zwitserse frank (3,64 miljard euro). Een jaar eerder was die groei nog 7,9 procent. Op organische basis is er sprake van een groei van 6 procent. Ook dat was een jaar eerder met 7,1 procent een stuk hoger.

 

Toch zijn ze bij Lindt tevreden met de resultaten. Het spreekt daarbij van moeilijke marktomstandigheden en stagnerende of zelfs dalende verkoop van chocoladeproducten in het algemeen.

 

In Europa kon Lindt nog de beste resultaten voorleggen, met een organische groei van 7,4 procent, voor wisselkoerseffecten. Vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kon het sterke resultaten voorleggen. Daar versnelde de groei en was er sprake van een dubbelcijferige omzetstijging.

 

In Noord-Amerika was de omzetgroei met 3,4 procent een stuk lager, maar aangezien de Amerikaanse markt in 2016 kromp, mag Lindt toch tevreden zijn met dat resultaat.

 

Doel: Godiva voorbijsteken

De operationele winst steeg met 8,4 procent naar 562,5 miljoen Zwitserse frank (524,7 miljoen euro), waardoor Lindt net niet voldeed aan de verwachtingen van analisten.

 

Vorig jaar opende Lindt ook nog eens 60 nieuwe winkels, waardoor het totaal nu op 370 filialen ligt. Lindt heeft als doel om tegen 2020 meer winkels te hebben dan het Belgische Godiva, dat momenteel marktleider is op vlak van luxechocolade.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.