Groei supermarkttak Sligro blijft haperen

Groei supermarkttak Sligro blijft haperen

Het laatste kwartaal van 2011 is voor de supermarkten van de Sligro Food Group teleurstellend verlopen. De autonome groei van de Emté-formule bleef steken op 1,9 procent, terwijl dit cijfer in de eerste helft van dit jaar veel hoger lag.

De periode van snelle autonome groei lijkt voor Emté voorbij: de keten groeide explosief in 2010 (+6,1%) en in de eerste twee kwartalen van 2011 (+4,5% en +6,4%), maar in het derde kwartaal bleef de autonome groei steken op +1,4%. Over heel 2011 kwam de autonome groei uit op +3,4%.

 

Financieel topman Huub van Roozendaal noemde recent de toegenomen concurrentie als belangrijkste oorzaak voor de terugvallende groei. Hij verwees daarmee onder meer naar de ombouw van Super de Boer-winkels naar de omzetsterkere Jumbo-formule en de verbouwing van C1000-supermarkten naar het succesvolle C1000-rood. Daardoor is er minder ruimte voor groei voor de anderen.



De totale omzet van de supermarkttak groeide wel hard, vooral door de ombouw van de laatste Golff-supermarkten en de overname van de Twentse formule Sanders. In totaal werd er 10 procent meer omzet geboekt: goed voor 811 miljoen euro. Als geheel, inclusief de foodservicetak, groeide de omzet van Sligro Food Group met 5,9 procent naar 2,42 miljard euro.

Tags: