Groei supermarkttak Sligro blijft haperen

Groei supermarkttak Sligro blijft haperen

Het laatste kwartaal van 2011 is voor de supermarkten van de Sligro Food Group teleurstellend verlopen. De autonome groei van de Emté-formule bleef steken op 1,9 procent, terwijl dit cijfer in de eerste helft van dit jaar veel hoger lag.

De periode van snelle autonome groei lijkt voor Emté voorbij: de keten groeide explosief in 2010 (+6,1%) en in de eerste twee kwartalen van 2011 (+4,5% en +6,4%), maar in het derde kwartaal bleef de autonome groei steken op +1,4%. Over heel 2011 kwam de autonome groei uit op +3,4%.

 

Financieel topman Huub van Roozendaal noemde recent de toegenomen concurrentie als belangrijkste oorzaak voor de terugvallende groei. Hij verwees daarmee onder meer naar de ombouw van Super de Boer-winkels naar de omzetsterkere Jumbo-formule en de verbouwing van C1000-supermarkten naar het succesvolle C1000-rood. Daardoor is er minder ruimte voor groei voor de anderen.



De totale omzet van de supermarkttak groeide wel hard, vooral door de ombouw van de laatste Golff-supermarkten en de overname van de Twentse formule Sanders. In totaal werd er 10 procent meer omzet geboekt: goed voor 811 miljoen euro. Als geheel, inclusief de foodservicetak, groeide de omzet van Sligro Food Group met 5,9 procent naar 2,42 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top