Groei supermarkttak Sligro blijft haperen

Groei supermarkttak Sligro blijft haperen

Het laatste kwartaal van 2011 is voor de supermarkten van de Sligro Food Group teleurstellend verlopen. De autonome groei van de Emté-formule bleef steken op 1,9 procent, terwijl dit cijfer in de eerste helft van dit jaar veel hoger lag.

De periode van snelle autonome groei lijkt voor Emté voorbij: de keten groeide explosief in 2010 (+6,1%) en in de eerste twee kwartalen van 2011 (+4,5% en +6,4%), maar in het derde kwartaal bleef de autonome groei steken op +1,4%. Over heel 2011 kwam de autonome groei uit op +3,4%.

 

Financieel topman Huub van Roozendaal noemde recent de toegenomen concurrentie als belangrijkste oorzaak voor de terugvallende groei. Hij verwees daarmee onder meer naar de ombouw van Super de Boer-winkels naar de omzetsterkere Jumbo-formule en de verbouwing van C1000-supermarkten naar het succesvolle C1000-rood. Daardoor is er minder ruimte voor groei voor de anderen.



De totale omzet van de supermarkttak groeide wel hard, vooral door de ombouw van de laatste Golff-supermarkten en de overname van de Twentse formule Sanders. In totaal werd er 10 procent meer omzet geboekt: goed voor 811 miljoen euro. Als geheel, inclusief de foodservicetak, groeide de omzet van Sligro Food Group met 5,9 procent naar 2,42 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top