Groei supermarkttak Sligro blijft haperen

Groei supermarkttak Sligro blijft haperen

Het laatste kwartaal van 2011 is voor de supermarkten van de Sligro Food Group teleurstellend verlopen. De autonome groei van de Emté-formule bleef steken op 1,9 procent, terwijl dit cijfer in de eerste helft van dit jaar veel hoger lag.

De periode van snelle autonome groei lijkt voor Emté voorbij: de keten groeide explosief in 2010 (+6,1%) en in de eerste twee kwartalen van 2011 (+4,5% en +6,4%), maar in het derde kwartaal bleef de autonome groei steken op +1,4%. Over heel 2011 kwam de autonome groei uit op +3,4%.

 

Financieel topman Huub van Roozendaal noemde recent de toegenomen concurrentie als belangrijkste oorzaak voor de terugvallende groei. Hij verwees daarmee onder meer naar de ombouw van Super de Boer-winkels naar de omzetsterkere Jumbo-formule en de verbouwing van C1000-supermarkten naar het succesvolle C1000-rood. Daardoor is er minder ruimte voor groei voor de anderen.



De totale omzet van de supermarkttak groeide wel hard, vooral door de ombouw van de laatste Golff-supermarkten en de overname van de Twentse formule Sanders. In totaal werd er 10 procent meer omzet geboekt: goed voor 811 miljoen euro. Als geheel, inclusief de foodservicetak, groeide de omzet van Sligro Food Group met 5,9 procent naar 2,42 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top