Groeiend Exki zet stap naar Duitsland en Spanje | RetailDetail

Groeiend Exki zet stap naar Duitsland en Spanje

Groeiend Exki zet stap naar Duitsland en Spanje
Foto exki.be

De Belgische restaurantketen Exki, die inzet op duurzame en gezonde voeding, vervolgt zijn buitenlandse expansie in twee nieuwe markten. Nog dit jaar zal het bedrijf de kaap van de honderd vestigingen overschrijden.

 

Duurzaam verhaal

Op 12 juni opent Exki een eerste Duitse restaurant in Keulen, tegen september volgt daar al een tweede locatie. Ook in Barcelona gaat de gezonde keten van start, vertelt oprichter Nicolas Steisel aan L’Echo. In die nieuwe markten heeft de keten ambities op de lange termijn, benadrukt hij. Voor het duurzame concept bestaat de grote uitdaging er in om lokale partners en producenten te vinden die willen meestappen in het verhaal en die dezelfde waarden uitdragen. Die contacten worden telkens ter plaatse gelegd door voormalig sterrenchef Frank Fol, ook bekend als de Groentenkok.  

 

De ambitieuze plannen wijzen erop dat de restaurantketen zijn mislukte avontuur in de VS verteerd heeft. Exki heeft nu 96 vestigingen op de teller en is al aanwezig in België, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland. Momenteel zijn er veertig restaurants in België, waarvan 24 filialen en 16 franchisés. De recentste opening vond plaats in Doornik. Daarenboven komen er binnenkort ook onder andere een tweede locatie in Louvain-La-Neuve en een in het Brusselse Zuidstation aan. Exki draaide in 2017 een omzet van 138 miljoen euro met 1400 medewerkers, waarvan er 600 werken in de filialen en 800 bij franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.