Groenteboeren sturen open brief met vraag voor eerlijke prijzen naar supermarkten | RetailDetail

Groenteboeren eisen eerlijke prijzen van supermarkten

Groenteboeren eisen eerlijke prijzen van supermarkten
Shutterstock

De groentecommissie van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) heeft een open brief gestuurd naar de supermarkten, waarin ze de lage prijzen voor groenten aan de kaak stelt.

Boeren het slachtoffer

“Elke dag zorgen we voor de aanvoer van kwaliteitsvolle, streng gecontroleerde dagverse groenten. Tot onze verbazing en steeds groter wordende frustratie worden we daar de voorbije weken en maanden ondermaats voor vergoed”, klinkt het in de brief. “Met andere woorden: wij produceren met veel liefde en inzet uw verse groenten, maar zien die aangekocht worden door uw aankopers tegen een veel te lage prijs en verkocht worden in uw winkels tegen hoge prijzen met een zeer grote marge.”

 

Volgens de groenteboeren zijn dan ook vooral zij het slachtoffer van de sterke concurrentie tussen de verschillende ketens, waardoor de prijzen in de supermarkten zo laag mogelijk moeten worden gehouden. “Beseffen jullie werkelijk niet wat er allemaal aan die laagste prijsstrategie vasthangt? Neen dus! Wij, groenteboeren zijn eens te meer de dupe van jullie onophoudelijke wedren om de consument. Terwijl de ene partij, de boer, ziet dat hij geen volwaardige prijs krijgt voor zijn product, gaat de andere partij, jullie dus, onze producten met mega-marges verkopen”, klinkt het streng.

 

Respect

De boeren eisen dan ook hogere prijzen voor hun werk. “Het zou getuigen van respect tegenover jullie hardwerkende groenteboer die vele uren klopt om ten slotte helemaal niets over te houden.”

 

Ook het ketenoverleg tussen de boeren en de retail draait de laatste tijd steeds minder positief uit. Dat stelt Hendrik Vandamme, voorzitter van het ABS, aan GVA. ““We vinden geen gehoor bij de retail en we ondervinden dat er velen in het overleg zich niet bewust zijn van wat er zich op het terrein afspeelt. Die marge tussen aankoop- en verkoopprijs is niet langer te verantwoorden. Steeds meer leden vroegen ons om een reactie.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.