Groenteverwerker Vezet wil afvalstroom opwaarderen | RetailDetail

Groenteverwerker Vezet wil afvalstroom opwaarderen

Groenteverwerker Vezet wil afvalstroom opwaarderen

Koninklijke Vezet, exclusief leverancier van Albert Heijn voor panklare groenten, fruit, salades en verse pizza’s, doet mee aan een proefproject van de provincie Noord-Holland om de reststroom in agf op te waarderen tot onder andere bio-olie, voedingssupplementen en vezelsappen.

Ook nylon, verband en rubber

De groenteverwerker voert per week gemiddeld 250.000 kilo groenafval af, grotendeels naar de veehouderij als diervoer. Het afval zou volgens onderzoekers van de TU Delft, die ook bij het project zijn betrokken, echter ook kunnen worden verwerkt tot bijvoorbeeld nylon, wondverband en rubber.

 

Vezet is marktleider in panklare groenten, fruit, maaltijdsalades en dagverse pizza’s, telt 1250 medewerkers en een jaaromzet van 250 miljoen euro. Het bedrijf is al veertig jaar lang jaar partner van Albert Heijn. Vezet bestond vorig jaar 100 jaar en kreeg toen het predicaat Koninklijk. Het proefproject van de provincie richt zich tevens op hergebruik van afval in onder meer de cacaosector en visserij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.