Grolsch-directeur ergert zich aan Horeca Nederland

Grolsch-directeur ergert zich aan Horeca Nederland

Directeur Tom Verhaegen van brouwer Grolsch vindt dat Horeca Nederland 'grof overdrijft' door te stellen dat de bierbrouwers hun macht misbruiken om cafés aan zich te binden en daarbij vaak hoge voorwaarden stellen. Verhaegen vindt daarnaast dat het niet eerlijk is om de prijzen van bier in de supermarkt te vergelijken met het biertje in de horeca.

'Niet de juiste vergelijking'

Verhaegen doet zijn uitspraken in een interview met het Financieele Dagblad van vandaag. "Het klopt dat de prijs van bier in de supermarkt veel lager is dan in de horeca, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor de prijs van bitterballen." Horeca Nederland moet stoppen met het maken van valse vergelijkingen, vindt hij.

 

Supermarkten gebruiken bier als actiewapen en verkopen het zelfs onder de inkoopprijs. Een brouwer kan daarin geen verandering brengen. Verhaegen zegt dat de inkoopprijs, die de brouwer doorberekent, minder is dan een vijfde van de verkoopprijs van een glas bier in het café. Per saldo is volgens de Grolsch-directeur het aandeel van de brouwer in de bierprijs in het café gezakt.

 

'Lawine van negatieve publiciteit'

De topman van Grolsch wil met zijn reactie evenwicht bieden aan de wat hij noemt 'lawine van negatieve publiciteit' die Koninklijke Horeca Nederland over de brouwerijen heeft uitgestort. Horeca Nederland zegt dat twintig procent van de café-uitbaters een andere bierleverancier wil, maar dat de brouwers dat met allerlei voorwaarden weten tegen te houden. In de praktijk wisselt namelijk slechts 2,4% van brouwer.

 

Volgens Verhaegen gebruiken de brouwerijen helemaal geen dwang: "De markt zit helemaal niet op slot. Dat is een grove overdrijving." Benieuwd hoeveel café-uitbaters het daarmee eens zijn...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top