Grolsch-directeur ergert zich aan Horeca Nederland

Grolsch-directeur ergert zich aan Horeca Nederland

Directeur Tom Verhaegen van brouwer Grolsch vindt dat Horeca Nederland 'grof overdrijft' door te stellen dat de bierbrouwers hun macht misbruiken om cafés aan zich te binden en daarbij vaak hoge voorwaarden stellen. Verhaegen vindt daarnaast dat het niet eerlijk is om de prijzen van bier in de supermarkt te vergelijken met het biertje in de horeca.

'Niet de juiste vergelijking'

Verhaegen doet zijn uitspraken in een interview met het Financieele Dagblad van vandaag. "Het klopt dat de prijs van bier in de supermarkt veel lager is dan in de horeca, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor de prijs van bitterballen." Horeca Nederland moet stoppen met het maken van valse vergelijkingen, vindt hij.

 

Supermarkten gebruiken bier als actiewapen en verkopen het zelfs onder de inkoopprijs. Een brouwer kan daarin geen verandering brengen. Verhaegen zegt dat de inkoopprijs, die de brouwer doorberekent, minder is dan een vijfde van de verkoopprijs van een glas bier in het café. Per saldo is volgens de Grolsch-directeur het aandeel van de brouwer in de bierprijs in het café gezakt.

 

'Lawine van negatieve publiciteit'

De topman van Grolsch wil met zijn reactie evenwicht bieden aan de wat hij noemt 'lawine van negatieve publiciteit' die Koninklijke Horeca Nederland over de brouwerijen heeft uitgestort. Horeca Nederland zegt dat twintig procent van de café-uitbaters een andere bierleverancier wil, maar dat de brouwers dat met allerlei voorwaarden weten tegen te houden. In de praktijk wisselt namelijk slechts 2,4% van brouwer.

 

Volgens Verhaegen gebruiken de brouwerijen helemaal geen dwang: "De markt zit helemaal niet op slot. Dat is een grove overdrijving." Benieuwd hoeveel café-uitbaters het daarmee eens zijn...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top