Grolsch voortaan in Japanse handen | RetailDetail

Grolsch voortaan in Japanse handen

Grolsch voortaan in Japanse handen

Het Nederlandse bier Grolsch wordt samen met Peroni en Meantime verkocht aan de Japanse sectorgenoot Asahi. De verkoop kadert in de fusie tussen eigenaar SABMiller en AB InBev en was nodig om de fusie rond te krijgen.

2,55 miljard euro

AB InBev was al een tijdje op zoek naar een overnemer voor de biermerken, om de fusie met SABMiller niet in het gedrang te brengen. Daarvoor moesten immers enkele merken afgestoten worden. In februari raakte al bekend dat Asahi interesse toonde in de drie biermerken en AB InBev aanvaardde al snel een bod van 2,55 miljard euro voor Grolsch, Peroni en Meantime. Nu is de deal ook officieel rond.

 

Grolsch was sinds 2008 in handen van SABMiller, dat er toen meer dan 800 miljoen euro voor neertelde. De bedoeling was om het merk internationaal sterk te laten groeien, maar dat plan is nooit volledig gelukt. Vorig jaar zou de nettowinst van het biermerk zelfs nog met een derde gedaald zijn.

 

Naast Asahi toonden ook de Thaise brouwer Chang, het Spaanse San Miguel en de Zwitserse familie Jacobs interesse in een overname van de drie biermerken, maar uiteindelijk is het dus het Japanse Asahi dat de hoofdvogel afschiet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.