Groot akkoord tegen voedselverspilling opgezet in Nederland | RetailDetail

Groot akkoord tegen voedselverspilling opgezet in Nederland

Groot akkoord tegen voedselverspilling opgezet in Nederland
Shutterstock

Supermarkten, natuurorganisaties en de overheid hebben in Nederland samen een akkoord tegen voedselverspilling op poten gezet. Het nieuwe akkoord moet er voor zorgen dat tegen 2030 de helft minder voedsel wordt verspild.

 

Bedrijven en consument

Het akkoord wordt pas op 20 maart volledig voorgesteld, maar er zijn al een aantal zaken bekend geworden. Zo nemen 25 bedrijven, waaronder Ahold Delhaize, McDonald’s en Unilever, deel aan het akkoord. Zij zullen jaarlijks aangeven hoeveel voedseloverschot er was en wat er exact mee is gebeurd. Zo kan er beter worden bekeken hoeveel voedsel er verspild wordt en welke maatregelen er worden genomen om dat tegen te gaan. Google gaat op vlak van data ook een steentje bijdragen.

 

Het is nog maar de vraag of het gaat lukken om tegen 2030 50% minder voedsel te verspillen. In 2009 stelde de Nederlandse regering ook al dat de voedselverspilling tegen 2015 met 20% moest dalen, maar in die zes jaar was er amper sprake van een terugval. Toine Timmermans, programmamanager duurzame voedselketens aan de Wageningen Universiteit en mee verantwoordelijk voor het nieuwe plan, gelooft dat het nu wel kan: de bedrijven zouden nu immers zelf met oplossingen, in plaats van dat ze worden opgelegd door de overheid. Hij wil de actie ook snel uitbreiden: "Aan het einde van het jaar willen we op 100 bedrijven zitten. Daarna streven we naar 200 en zo verder”, zegt hij aan RLT Z.

 

Er komt ook een campagne gericht op de consument, aangezien die verantwoordelijk is voor 40 tot 45% van de totale voedselverspilling. Zo komt er in supermarkten een plek waar voedsel aangeboden wordt, dat anders weggegooid wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.