Groot akkoord tegen voedselverspilling opgezet in Nederland | RetailDetail

Groot akkoord tegen voedselverspilling opgezet in Nederland

Groot akkoord tegen voedselverspilling opgezet in Nederland
Shutterstock

Supermarkten, natuurorganisaties en de overheid hebben in Nederland samen een akkoord tegen voedselverspilling op poten gezet. Het nieuwe akkoord moet er voor zorgen dat tegen 2030 de helft minder voedsel wordt verspild.

 

Bedrijven en consument

Het akkoord wordt pas op 20 maart volledig voorgesteld, maar er zijn al een aantal zaken bekend geworden. Zo nemen 25 bedrijven, waaronder Ahold Delhaize, McDonald’s en Unilever, deel aan het akkoord. Zij zullen jaarlijks aangeven hoeveel voedseloverschot er was en wat er exact mee is gebeurd. Zo kan er beter worden bekeken hoeveel voedsel er verspild wordt en welke maatregelen er worden genomen om dat tegen te gaan. Google gaat op vlak van data ook een steentje bijdragen.

 

Het is nog maar de vraag of het gaat lukken om tegen 2030 50% minder voedsel te verspillen. In 2009 stelde de Nederlandse regering ook al dat de voedselverspilling tegen 2015 met 20% moest dalen, maar in die zes jaar was er amper sprake van een terugval. Toine Timmermans, programmamanager duurzame voedselketens aan de Wageningen Universiteit en mee verantwoordelijk voor het nieuwe plan, gelooft dat het nu wel kan: de bedrijven zouden nu immers zelf met oplossingen, in plaats van dat ze worden opgelegd door de overheid. Hij wil de actie ook snel uitbreiden: "Aan het einde van het jaar willen we op 100 bedrijven zitten. Daarna streven we naar 200 en zo verder”, zegt hij aan RLT Z.

 

Er komt ook een campagne gericht op de consument, aangezien die verantwoordelijk is voor 40 tot 45% van de totale voedselverspilling. Zo komt er in supermarkten een plek waar voedsel aangeboden wordt, dat anders weggegooid wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.