Groothandel Sligro genoot (even) van mooie zomer

Gevel kantoor van groothandel Sligro
Foto: Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Groothandelaar Sligro had een betere zomer dan verwacht: de omzet daalde minder dan voorspeld. Het is een welgekomen buffer nu de nieuwe horecasluitingen in België en Nederland voor een nieuwe opdoffer zorgen.

 

10% minder omzet

Sligro haalde in de eerste negen maanden van dit jaar 1,49 miljard euro omzet, wat 14,4% minder is dan een jaar eerder. De coronacrisis hakte er hard in op de horecaleverancier, en de nieuwe coronamaatregelen die momenteel de restaurants en cafés zowel in België en Nederland dicht houden doen er nu nog een schep bovenop. Het Nederlandse bedrijf durft dan ook geen prognoses uit te spreken voor de rest van dit jaar.


Toch viel het voorbije kwartaal beter mee dan verwacht: de omzet daalde weliswaar met 9,5% naar 547 miljoen euro, maar dat was minder grote terugval dan in de eerste helft van het jaar. Met name het mooie weer deze zomer zorgde voor een (tijdelijke) heropleving van de horeca. Analisten van ING menen dat de kwartaalcijfers in Nederland een heuse meevaller waren, terwijl België volgens verwachting heeft gepresteerd.

 

Océan Marée stopgezet

Zelf zegt Sligro marktaandeel te hebben gewonnen in Nederland, waar de groothandelaar al marktleider is, en ook in België doet het bedrijf het beter dan sectorgenoten. Alleen betreurt het beursgenoteerde bedrijf daar helemaal geen controle over te hebben: “De invloed die wij zelf kunnen uitoefenen op de ontwikkeling van onze afzetmarkten als gevolg van COVID-19 is nihil. Het is voor ons een gegeven en wij gaan om met de omstandigheden zoals ze nu eenmaal zijn”, klinkt het.


Als respons probeert de foodservicespeler toch de kosten te beperken door gedeelde diensten in Nederland en België meer met elkaar te integreren. Dat kost verschillende directeurs wel hun baan en ook het Belgische visbedrijf Océan Marée wordt stopgezet. Ook is Sligro bezig met de uitrol van een nieuw digitaal bestelplatform, aangezien online goed is voor zo’n 70% van het volume.


Om met de nieuwe horecasluitingen om te gaan, zegt het bedrijf voldoende financiële reserves te hebben. Er zouden eerder dit jaar goede afspraken met de bank en financiers zijn gemaakt en ook de nieuwe gesprekken over toekomstige financiering verlopen “in relatieve rust”. In Nederland zijn nu tijdens de tweede lockdown de fysieke winkels ook weer opengesteld voor particulieren en in België blijven de vestigingen voor iedereen open tot het einde van het jaar.