Grootschalig fraudeonderzoek bij zelfstandige supermarktuitbaters

Grootschalig fraudeonderzoek bij zelfstandige supermarktuitbaters

Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers heeft de Belastingdienst gevraagd om een onderzoek in te stellen naar grootschalige fraude in de Nederlandse supermarktbranche. Dat deed hij naar aanleiding van een onderzoek onder voormalige Super de Boer-franchisenemers, waaruit bleek dat bijna de helft van de zelfstandige ondernemers de afgelopen jaren gesjoemeld heeft.

Voor 18 miljoen verduisterd

Sinds 2006 zou bijna de helft van alle 240 Super de Boer-franchisers fraude hebben gepleegd. De winkeluitbaters zouden in totaal voor 18,3 miljoen euro in hun zakken hebben gestopt door onder meer onrechtmatig de retourknop te gebruiken.  Zo lieten ze hun omzet dalen, terwijl ze bedragen voor zichzelf uit de kassa konden halen. Ook verschillende andere fraudepatronen kwamen volgens de Belastingdienst aan het licht.

 

Eén ondernemer zou op die manier jaarlijks 240.000 euro verduisterd hebben. De vraag rijst nu of ook in andere franchiseketens dergelijke misbruiken voorvallen. De Belastingdienst zal daarom alle supermarktketens die met zelfstandige ondernemers werken onder de loep nemen. Voorlopig werden al acht personen gearresteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top