Grote prijsverschillen in huismerken

Grote prijsverschillen in huismerken

De prijzen van huismerken bij Nederlandse supermarkten verschillen enorm, zelfs als het gaat om exact dezelfde private labels die bij verschillende ketens in de schappen staan. Het grootste prijsverschil is te vinden tussen het Perfekthuismerk bij Nettorama en Poiesz

Identieke producten zijn gemiddeld 22 procent duurder bij Poiesz. Bij Coop en MCD verschilt het merk Markant gemiddeld 18 procent, blijkt uit metingen van de Consumentenbond.

De Consumentenbond voert regelmatig prijspeilingen uit bij supermarkten. Meestal ligt daarbij de nadruk op A-merken, omdat die het makkelijkst te vergelijken zijn tussen verschillende ketens. Deze keer is ook een assortiment huismerken gemeten. Opvallend is dat de prijsverschillen bij A-merken tussen de ketens kleiner zijn dan bij huismerken.

Nettorama is het goedkoopst in huismerken én in A-merken. In die laatste categorie moet de prijsvechter uit het zuiden de titel echter delen met Dirk van den Broek. Coop en MCD zijn in beide categorieën het duurst. Super de Boer, dat in vorige peilingen bij de A-merken de duurste was, is vanwege de ontmanteling van de formule niet meer meegenomen door de Consumentenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top