Grote prijsverschillen in huismerken

Grote prijsverschillen in huismerken

De prijzen van huismerken bij Nederlandse supermarkten verschillen enorm, zelfs als het gaat om exact dezelfde private labels die bij verschillende ketens in de schappen staan. Het grootste prijsverschil is te vinden tussen het Perfekthuismerk bij Nettorama en Poiesz

Identieke producten zijn gemiddeld 22 procent duurder bij Poiesz. Bij Coop en MCD verschilt het merk Markant gemiddeld 18 procent, blijkt uit metingen van de Consumentenbond.

De Consumentenbond voert regelmatig prijspeilingen uit bij supermarkten. Meestal ligt daarbij de nadruk op A-merken, omdat die het makkelijkst te vergelijken zijn tussen verschillende ketens. Deze keer is ook een assortiment huismerken gemeten. Opvallend is dat de prijsverschillen bij A-merken tussen de ketens kleiner zijn dan bij huismerken.

Nettorama is het goedkoopst in huismerken én in A-merken. In die laatste categorie moet de prijsvechter uit het zuiden de titel echter delen met Dirk van den Broek. Coop en MCD zijn in beide categorieën het duurst. Super de Boer, dat in vorige peilingen bij de A-merken de duurste was, is vanwege de ontmanteling van de formule niet meer meegenomen door de Consumentenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top