Grote prijsverschillen in huismerken

Grote prijsverschillen in huismerken

De prijzen van huismerken bij Nederlandse supermarkten verschillen enorm, zelfs als het gaat om exact dezelfde private labels die bij verschillende ketens in de schappen staan. Het grootste prijsverschil is te vinden tussen het Perfekthuismerk bij Nettorama en Poiesz

Identieke producten zijn gemiddeld 22 procent duurder bij Poiesz. Bij Coop en MCD verschilt het merk Markant gemiddeld 18 procent, blijkt uit metingen van de Consumentenbond.

De Consumentenbond voert regelmatig prijspeilingen uit bij supermarkten. Meestal ligt daarbij de nadruk op A-merken, omdat die het makkelijkst te vergelijken zijn tussen verschillende ketens. Deze keer is ook een assortiment huismerken gemeten. Opvallend is dat de prijsverschillen bij A-merken tussen de ketens kleiner zijn dan bij huismerken.

Nettorama is het goedkoopst in huismerken én in A-merken. In die laatste categorie moet de prijsvechter uit het zuiden de titel echter delen met Dirk van den Broek. Coop en MCD zijn in beide categorieën het duurst. Super de Boer, dat in vorige peilingen bij de A-merken de duurste was, is vanwege de ontmanteling van de formule niet meer meegenomen door de Consumentenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top