Grote supermarktfusie in de VS | RetailDetail

Grote supermarktfusie in de VS

Grote supermarktfusie in de VS

Private-equityfonds Cerberus neemt voor 6,8 miljard euro het Amerikaanse supermarktbedrijf Safeway over. Samen met een andere Cerberus-dochter, Albertsons, vormt die een nieuwe reus in het Amerikaanse supermarktlandschap en een extra uitdaging voor Ahold.

Vorming nieuwe supermarktmoloch

Volgens de jongste ranking van het Amerikaanse blad Supermarket News is Safeway de vijfde Amerikaanse foodretailer, met een geschatte omzet van 27 miljard euro en 1406 winkels. Albertsons staat op de tiende plaats, met een geschatte omzet van 16,7 miljard euro uit 1103 winkels.

 

Ter vergelijking: Ahold USA en Delhaize USA staan respectievelijk op een achtste en veertiende plaats in deze ranglijst. Ahold USA realiseert een geschatte omzet van 19,5 miljard euro via 765 winkels, Delhaize boekt volgens het Amerikaanse blad in de VS net geen 14 miljard euro omzet met 1512 winkels.

 

Beiden staan daarmee op gepaste afstand van de nieuwe supermarktmoloch Safeway/Albertsons, die gecombineerd met een geschatte omzet van ruim 43,5 miljard euro stevig op de vijfde plaats staat van de ranglijst.

 

Geen winkelsluitingen, wel kostenbesparingen

Vraag is, wat een financiële investeerder met het grote belang in de supermarktsector doet. In de regel worden bedrijven door deze meestal niet-strategische investeerders gereorganiseerd en opgepoetst om na een jaar of vijf weer te worden doorverkocht.

 

Volgens Cerberus creëert deze fusie een bedrijf waar meer dan 250.000 mensen werken in ruim 2400 winkels, 27 distributiecentra en 20 productielocaties. Volgens de nieuwe eigenaren zijn er geen winkelsluitingen voorzien. Wel zullen er "aanzienlijke kostenreducties" mogelijk zijn, maar die opbrengsten investeert Cerberus in prijspromoties en het vernieuwen en verbouwen van winkels.

 

Beperkte invloed op Ahold

Volgens de analisten van Rabobank is de invloed van deze fusie op de positie van Ahold vooralsnog beperkt: er blijft voor Ahold nog voldoende ruimte om uit te breiden, ondanks het feit dat Safeway ook actief is in markten in het Noordoosten van de VS waarin Ahold ook aanwezig is.

 

Na eerdere teleurstellende cijfers lijkt Ahold USA vooral gericht op het op orde krijgen van de organisatie en de uitbouw van online, in plaats van overnames. Vorig jaar liet het de overname van Harris Teeter aan zijn neus voorbij gaan, hoewel Ahold zeker in de keten was geïnteresseerd.

 

Datzelfde Kroger – met een geschatte omzet van 71,9 miljard euro en 3527 winkels de op een na grootste foodretailer in de VS – schijnt ook nu weer op overnamepad te zijn. Naar verluidt is het geïnteresseerd in winkels uit de boedel van Safeway waarin de nieuwe eigenaren wellicht niet zijn geïnteresseerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.