Grote supermarktketens verlagen suikers in huismerken | RetailDetail

Grote supermarktketens verlagen suikers in huismerken

Grote supermarktketens verlagen suikers in huismerken
Shutterstock

De drie grootste supermarktketens in België (Carrefour, Delhaize en Colruyt) hebben vorig jaar de hoeveelheid suikers in hun huismerken in totaal met 363 ton teruggeschroefd, zonder dat de klant dat mocht merken.

 

Geleidelijke verandering

De drie ketens hadden immers in een convenant met het ministerie van Volksgezondheid beloofd om de hoeveelheid suiker in een reeks voedingsproducten tegen eind vorig jaar met 5% terug te dringen ten opzichte van 2012. De komende jaren moet die daling nog verdergezet worden. Ook de hoeveelheid vet en zout werd ingeperkt, met 170 ton minder vet en 82 ton minder zout als gevolg.

 

Die dalingen gebeuren veelal geleidelijk, zodat de klant de verandering niet opmerkt en het product gewoon blijft verkopen. “Zo hebben we er 18 maanden over gedaan om het suikergehalte in onze Choco Clams te laten zakken van 35 naar 18 gram op 100 gram zonder er andere zoetstof aan toe te voegen. Om de drie, vier maanden haalden we er 3 tot 4 gram suiker uit”, vertelt Steven Schollaert van Colruyt.

 

De drie bedrijven bekeken samen 3.300 producten, waarbij Delhaize met 1.500 producten koploper is in het initiatief. “We konden zo het totale suikerverbruik voor onze merken met 256 ton verlagen”, zegt Tim Lammens, een arts die bij de supermarktketen verantwoordelijk is voor de voedselkwaliteit aan HLN. “Alleen al uit onze frisdranken hebben we in vergelijking met 2012 130 ton suiker gehaald. Vergeleken met 2016 ging er vorig jaar liefst 50 ton suiker minder in onze ontbijtgranen.”

 

Dat een product met een nieuw recept niet altijd aanslaat, hebben ze bij Carrefour aan den lijve ondervonden. “In onze patisserie-afdeling hebben we een paar keer een herwerkt recept uit productie moeten halen omdat het niet verkocht. Nochtans zetten we onze vernieuwde producten pas in de rekken als ze groen licht hebben gekregen van onze smaakpanels”, aldus woordvoerder Baptiste Van Outryve.

 

Weinig effect volgens deskundigen

Voedingsdeskundigen stellen wel dat die kleine dalingen uiteindelijk weinig effect hebben op de suikerinname van de consument. "Eerlijk gezegd, als ik het lees, denk ik meer aan een marketingstunt dan aan een vooruitgang op het vlak van volksgezondheid", zegt voedingsdeskundige Patrick Mullie aan VRT Nws. "De consument krijgt ongeveer 100 gram suiker per dag binnen. Min 5%, dat is dan 95 gram. Dat blijft enorm veel."

 

Volgens hem is de enige oplossing om minder suiker, vet en zout binnen te krijgen, gewoon minder producten kopen waar dat de hoofdingrediënten in zijn. “Betekenisvol voor je gezondheid, én voor je portemonnee." Hij pleit ook voor meer actie van de overheid, die snacks en frisdranken duurder moet maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.