Grote vraag doet prijs avocado’s pieken | RetailDetail

Grote vraag doet prijs avocado’s pieken

Grote vraag doet prijs avocado’s pieken
Foto Shutterstock

De prijs van avocado’s is sinds begin dit jaar aanzienlijk gestegen, als gevolg van enerzijds een grote vraag en anderzijds een lager aanbod door een aantal slechte oogsten in Latijns-Amerika.

Gezonde voeding

Avocado’s liggen goed in de markt: de vrucht wordt aangeprezen door wellness-goeroe’s omdat ze rijk zijn aan gezonde onverzadigde vetten en een hoge voedingswaarde hebben. In de VS is de gemiddelde jaarlijkse consumptie per persoon het jongste decennium verdubbeld van 1,6 kg naar 3,2 kg, in China is er zelfs sprake van een groei met 250% en ook in Europa is er steeds meer vraag naar.

 

De producenten kunnen de gestegen vraag echter moeilijk volgen. Avocadobomen wisselen immers goede en slechte jaren af omdat de bomen na een grote oogst moeten herstellen en dit jaar is zo’n minder jaar. Bovenop kende Mexico - veruit de belangrijkste mondiale producent van de vrucht - slecht weer, wat de oogst er nog meer onder druk zette.

 

Termijncontracten

Die combinatie stuwt de prijzen omhoog. Voor de populairste variëiteit van avocado’s, de Hass, ligt de prijs die de producent ontvangt dubbel zo hoog dan begin dit jaar. Toch kunnen de gevolgen voor de consument in een aantal gevallen meevallen. Zo zegt een warenhuisgroep als Delhaize in De Standaard dat de impact voor haar beperkt is “omdat we met rechtstreekse contracten werken en ons aanbod gegarandeerd is”.

 

Intussen worden de productiearealen voor avocado’s in de productielanden overigens uitgebreid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.