Grotere verpakkingen niet altijd goedkoper | RetailDetail

Grotere verpakkingen niet altijd goedkoper

Grotere verpakkingen niet altijd goedkoper
Shutterstock

Bij heel wat producten in de supermarkt geldt dat grotere verpakkingen per kilo of per liter goedkoper zijn dan kleinere verpakkingen, maar in sommige gevallen is het net andersom. Veel hangt daarbij af van de standaardverpakking.

 

Verschillende uitgangspunten

Gemiddeld gezien is het in de supermarkt voordeliger om grotere hoeveelheden aan te kopen, maar wanneer een bepaalde verpakking niet vaak verkocht wordt, geldt soms de omgekeerde regel en is het voordeliger om een kleine verpakking te kopen. Bij Delhaize geldt wel de standaardregel dat groter normaal altijd goedkoper is: “Ons uitgangspunt is dat grotere hoeveelheden altijd relatief goedkoper moeten zijn, tenminste als ze in een identieke verpakking zitten. Zoniet zijn er andere invloeden die meespelen”, zegt woordvoerder Roel Dekelver aan GVA.

 

Colruyt houdt dan weer eerder rekening met de meest verkochte verpakking. “Het is zo dat de standaardverpakking - en dat kan dus ook het kleinere blik zijn - in de grootste volumes wordt geproduceerd”, verklaart Silja Decock de prijsverschillen: “De volledige keten is daar dan ook op afgestemd, waardoor de kostprijs lager komt te liggen. Die standaardverpakking is bovendien ook het populairst bij klanten, waardoor er meer concurrentie heerst. Daardoor kan het zijn dat de standaardverpakking relatief goedkoper is dan de grootverpakking.”

 

Die uitleg wordt bijgestaan door Jorg Snoeck van RetailDetail, die dan ook aanraadt om steeds goed naar de prijs per liter of per kilo te kijken. Dat wordt echter steeds moeilijker gemaakt door producenten, die met meer verschillende verpakkingen op de proppen komen.

 

Vergelijken

“Vroeger wist de consument van niks, nu heeft hij alle wapens om prijzen te vergelijken”, zegt Snoeck. “Dat beseffen producenten en supermarkten ook, en daarom wordt er bewust een spel gespeeld met verpakkingen. Zo wil men vermijden dat de consument één op één kan vergelijken. Hoe meer verpakkingen en hoeveelheden, hoe moeilijker het voor de consument immers wordt om te zien wat het voordeligste is.”

 

Opvallend is ook dat plastic verpakkingen over het algemeen duurder zijn dan andere verpakkingen, terwijl plastic de producent alles samen minder geld kost. “De bedrijfswereld doet heel wat inspanningen om de milieu-impact van producten tijdens hun hele levenscyclus te verminderen. Ik sluit dus ook niet uit dat zij de prijs voor plastic bewust iets hoger leggen, als ze een andere variant hebben”, zegt Fatima Boudjaoui van Fost Plus. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.