Groupe Casino gaat online samenwerken met Ocado | RetailDetail

Groupe Casino gaat online samenwerken met Ocado

Groupe Casino gaat online samenwerken met Ocado
Shutterstock

De Franse supermarktgroep Casino heeft een samenwerking ondertekend met de Britse online retailer Ocado. Casino zal de infrastructuur van de Britten gebruiken om zijn eigen online shops te laten groeien.

Monoprix

In de deal is onder andere opgenomen dat Ocado een nieuw distributiecentrum voor Casino zal neerpoten in het Noorden van Frankrijk. In een eerste fase zullen klanten in de regio rond Parijs toegang krijgen tot 50.000 producten die aan huis worden geleverd. Bestellingen kunnen worden geplaatst via Monoprix.fr, een van de ketens van Casino.

 

“Deze samenwerking betekent een grote sprong op vlak van kwaliteit”, zegt Jean-Charles Naouri, CEO van Groupe Casino. “50.000 producten zullen aan klanten worden aangeboden met precieze en snelle levering aan huis, via een platform dat het mogelijk maakt om dit op een winstgevende manier te doen.”

 

Ook voor Ocado betekent de deal met Groupe Casino goed nieuws: het bedrijf is één van de voortrekkers op vlak van online boodschappen en heeft onder andere een eigen bestelsysteem ontwikkeld, maar analisten zeggen al een tijdje dat het een overeenkomst moest vinden met een grote retailer om echt door te groeien. Met Casino heeft het die partner nu gevonden. In het Verenigd Koninkrijk werkt het bedrijf al samen met supermarktketen Morrissons.

 

Begin volgend jaar zou ook ICA, de grootste supermarktketen in Zweden, aankondigen een samenwerking te hebben met Ocado. Dat meldt het Zweedse market.se, maar voorlopig willen beide partijen niet reageren op het nieuws. Momenteel werkt ICA nog met een gedecentraliseerd systeem, waarbij het moet rekenen op de bereidwilligheid van zijn franchisenemers. Met de komst van Ocado wordt alles mogelijk meer gestroomlijnd.

 

Ocado test momenteel een zelfrijdende bezorgauto, waarbij de klant de bestelling zelf uit het autootje moet halen. Als alles goed verloopt wil het ook dat systeem vanaf 2019 verkopen aan andere retailers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.